W menu Ustawienia firmy dostępne są następujące opcje:
Ustawienia firmy
Nowa Firma
Dane Firmy
Szablony dokumentów
Ciągi numeracyjne
Konta bankowe
Interfejs
I. Dane firmy
|
||||
Nazwa firmy |
|
nazwa nowej firmy |
||
Regon |
|
numer regon firmy |
||
NIP |
|
numer identyfikacji podatkowej |
||
NIP europejski |
|
europejski numer identyfikacji podatkowej |
||
Ulica |
|
nazwa ulicy |
||
Nr |
|
numer budynku |
||
Miejscowość |
|
nazwa miejscowości |
||
Kod Poczty |
|
kod Poczty |
||
Poczta |
|
nazwa Poczty |
||
Logo |
|
przy użyciu przycisku Zmień otwarta zostaje przeglądarka plików systemu Windows i z określonej lokalizacji możemy wybrać odpowiednie logo firmy; przycisk Wyczyść usuwa logo; |
||
Moduły |
|
wyświetla odrębne okno zawierające informacje o modułach (zob. Moduł Spina - Moduły) |
||
Kod użytkownika* |
|
w polu generowany jest kod użytkownika, który jest niezbędny do zarejestrowania programu |
||
Generuj* |
|
przycisk pozwala wygenerować kod użytkownika na podstawie jego danych |
||
Do pliku* |
|
umożliwia zapisanie kodu użytkownika w pliku tekstowym |
||
Kod licencji* |
|
operator wprowadza w tym polu kod licencji niezbędny do odblokowania programu |
||
Odblokuj* |
|
umożliwia odblokowanie programu po wprowadzeniu kodu licencji |
||
Z pliku* |
|
umożliwia wprowadzenie kodu licencji z pliku |
||
Zmiana danych |
|
umożliwia zmianę danych użytkownika; Uwaga: po zmianie danych trzeba ponownie zarejestrować program! |
||
UWAGA: Pola oznaczone symbolem * pojawiają się w oknie Firma tylko wtedy, gdy nie posiada on licencji! |
||||
II. Pozostałe ustawienia
|
||||
Sposób zapłaty |
|
domyślny sposób zapłaty określany jest poprzez wybór odpowiednich wartości z listy, mogą to być np. czek, przelew, gotówka, przekaz Poczty, karta |
||
Termin płatności |
|
domyślny termin płatności jest określany poprzez wybór wartości z listy, jednostką określającą długość terminu jest ‘dzień’ |
||
Jednostka czasu zdarzenia |
|
domyślną jednostkę czasu zdarzenia określamy poprzez wpisanie dowolnej wartości w odpowiednie pole, jest ona określana w minutach |
||
Sposób liczenia kosztów w firmie |
|
wybór jednej spośród trzech metod: metoda cen przeciętnych (avco), metoda ceny najwcześniejszej (fifo), metoda ceny najpóźniejszej (lifo) |
||
Komunikat, gdy cena sprzedaży jest poniżej ceny zakupu |
|
w polu tym można wybrać komunikat, jaki będzie się pojawiał, gdy towar, który chcemy sprzedać, ma cenę sprzedaży niższą od ceny zakupu bądź wyłączyć opcję ostrzegania |
||
Sprawdzaj unikalność nazwy sprawy |
|
po zaznaczeniu tego pola sprawdzana będzie unikalność nazwy sprawy |
||
Sprawdzaj unikalność NIP- u |
|
po zaznaczeniu tego pola sprawdzana będzie unikalność numeru NIP |
||
Wystawiaj dokument WZ/PZ automatycznie przy wystawieniu faktury (korekty) |
|
zaznaczenie tej opcji powoduje, iż domyślnie będzie w Berberisie ustawiana opcja automatycznego wystawiania WZ lub PZ przy wystawianiu faktury |
||
Uwzględniaj kredyt kupiecki dla wszystkich użytkowników |
|
po zaznaczeniu tego pola kredyt kupiecki będzie uwzględniany dla wszystkich użytkowników |
||
Uzupełnianie płatności, gdy zapłacono gotówką |
|
zaznaczenie tego pola spowoduje automatyczne uzupełnianie płatności, gdy jako formę zapłaty wybrano gotówkę |
||
Obsługuj drukarki fiskalne |
|
zaznaczenie tego pola spowoduje, że program będzie obsługiwał wszystkie zainstalowane drukarki fiskalne |
||
Drukuj paragon fiskalny po wystawieniu faktury |
|
po zaznaczeniu tego pola paragon fiskalny będzie drukowany automatycznie po wystawieniu faktury |
||
Automatyczne tworzenie unikalnego skrótu dla kontrahenta |
|
zaznaczenie tego pola spowoduje automatyczne dodawanie do skrótu kontrahenta unikalnego numeru |
||
Aktualizuj przypominacz co … |
|
wpisanie odpowiedniej liczby spowoduje aktualizację przypominacza o zadaną wartość określaną w sekundach |
||
Uwagi na fakturze |
|
pole umożliwiające zapisanie uwag dotyczących faktury |
||
Katalog zapisu plików dźwiękowych nagrań ze zdarzeń |
|
ścieżkę dostępu do katalogu zapisu plików dźwiękowych do nagrań ze zdarzeń można wprowadzić manualnie bądź korzystając z przycisku - wówczas nazwa pojawi się bezpośrednio po wybraniu odpowiedniego folderu |
III. Nazwy spraw
|
||
Szablon nazwy |
|
Umożliwia wpisanie szablonu nazwy. |
Zmienna |
|
Wyświetla nazwę zmiennej. |
Opis |
|
Wyświetla opis zmiennej. |
Po wybraniu tej opcji pojawia się okno wyświetlające listę wszystkich zapisanych w Systemie firm. Dostępne modyfikacje pozycji tej listy – zobacz 2.1.A. Listy jednopozycyjne.
Lista elementów |
|
Wyświetla listę firm działających na bazie Systemu. |
Nowy | Przycisk otwiera okno, które umożliwia skonfigurowanie nowej firmy w Systemie (rysunek). | |
Edytuj |
|
Przycisk otwiera okno umożliwiające edycję danych zaznaczonej firmy. |
Usuń |
|
Przycisk usuwa zaznaczoną na liście elementów firmę. |
W module Spina szablony dokumentów definiowane są dla poszczególnych firm. W związku z tym po kliknięciu w opcje Organizacja lub Projektowanie szablonów należy najpierw wybrać firmę (rysunek), aby uzyskać informacje dotyczące powiązanych z nią szablonów.
I. Organizacja
Wybranie opcji Organizacja powoduje wyświetlenie listy szablonów dokumentów.
Nowy | Przycisk otwiera okno, które umożliwia wczytanie nowego szablonu (rysunek). | |
Edytuj |
|
Przycisk otwiera okno umożliwiające edycję danych szablonu (rysunek). |
Usuń |
|
Przycisk usuwa zaznaczony na liście szablon. |
Lista szablonów dokumentów zawiera następujące pozycje:
Nazwa – pole obowiązkowe do uzupełnienia, jego wartość może być zmieniana w trakcie edycji szablonu, odstępstwem od tej reguły jest szablon o nazwie ‘wbudowany’ będący integralną częścią projektu Berberis, w którym zmian mogą dokonywać wyłącznie twórcy programu;
Ścieżka – pole obowiązkowe do uzupełnienia, zawiera ścieżkę dostępu do szablonu stworzonego bezpośrednio przez operatora; przycisk ‘Przeglądaj’ pomaga w określeniu lokalizacji;
Typ dokumentu – pole obowiązkowe do uzupełnienia, określa typ dokumentu, dla którego definiujemy szablon, może to być np. faktura VAT;
Status – po zaznaczeniu pola ‘ustaw jako szablon domyślny’ przy każdym wystawianiu danego dokumentu program będzie podpowiadał nam ten właśnie szablon.
Nazwa szablonu |
|
Umożliwia wpisanie/edycję nazwy szablonu |
Plik szablonu |
|
Umożliwia wczytanie pliku szablonu. |
Typ szablonu |
|
Umożliwia wybranie typu szablonu z listy. |
Ustaw jako szablon domyślny |
|
Zaznaczenie tej opcji powoduje, że przy każdym wystawianiu danego dokumentu program będzie podpowiadał nam ten szablon. |
Zapisz w bazie |
|
Zapisuje szablon w bazie Systemu. |
II. Projektowanie szablonów
Wybranie opcji Projektowanie szablonów otwiera Report Excplorer, w którym wyświetlane są dostępne raporty. Po kliknięciu w nazwę określonego raportu (znajdującą się na liście z prawej strony) w Report Builder otwiera się szablon, który użytkownik może modyfikować (rysunek).
W gotowych szablonach dostępnych w module Spina+ użytkownik może wprowadzać modyfikacje i dostosowywać szablony na własne potrzeby. Użytkownik zaznajomiony z obsługą Report Builder może również tworzyć własne szablony raportów.
Definiując kolejny ciąg numeracyjny, operator określa sposób, w jaki będą numerowane nowe dokumenty tworzone w programie Berberis. Ciągi numeracyjne można wprowadzić dla:
Faktura VAT
Faktura VAT - proforma
Faktura VAT – korekta
Faktura eksportowa \ UE
Faktura eksportowa \ UE – korekta
Faktura eksportowa \ UE – proforma
Kasa przyjęła
Kasa wydała
Numer konta w systemie fk
Oferta
Rachunek korekta
Paragon
Rachunek
Załącznik do akcji
Zamówienie u dostawcy
Zamówienie produkcyjne
Zapotrzebowanie
Zapytanie ofertowe
Zapotrzebowanie
WZ
PW
RW
MM+
MM-
PZ (Dostawa)
NI
NIE
NIS
LM
Procesy
Procesy serwisowe
Koszty usług
List przewozowy
Sprawy
Projekty
Zamówienia sprzedażowe
W module Spina ciągi numeracyjne definiowane są dla poszczególnych użytkowników, w związku z tym należy najpierw wybrać użytkownika, aby uzyskać informacje dotyczące powiązanych z nim ciągów numeracyjnych wybranych dokumentów (rysunek). Wyjątkiem jest ciąg numeracyjny konta w systemie FK, który nadawany jest globalnie - jest taki sam dla wszystkich użytkowników.
Lista ciągów numeracyjnych dokumentów zawiera następujące pozycje:
Nazwa – pole obowiązkowe do uzupełnienia, jego wartość może być zmieniana w trakcie edycji wybranego ciągu numeracyjnego;
Domyślny – po zaznaczeniu pola ‘ustaw jako domyślny ciąg numeracyjny’ przy każdym wystawianiu danego dokumentu program będzie podpowiadał ten właśnie ciąg;
Prefiks – numer prefiks danego ciągu numeracyjnego;
Sufiks – numer sufiks danego ciągu numeracyjnego;
Typ numeracji – 0 – sekwencja zmieniająca się co rok, 1 – sekwencja ciągła, 2 – sekwencja zmieniająca się co miesiąc.
Ponadto dostępne są również opcje Nowy, Edytuj, Usuń. Okno kreatora Nowego ciągu numeracyjnego bądź edycji już istniejącego wygląda następująco:
Podobnie jak w przypadku szablonów dokumentów, konta bankowe definiowane są dla poszczególnych użytkowników. Aby zatem przejrzeć informacje dotyczące kont, należy najpierw wybrać ich właściciela, czyli odpowiedniego użytkownika.
Okno kont bankowych składa się z dwóch elementów: okna banków oraz listy kont dla wybranego banku (rysunek) .
3.5.A. Okno banków
W oknie tym znajduje się lista wszystkich banków, w których dany użytkownik posiada konta. Każdy z banków można usunąć z listy lub zmienić jego nazwę. Można też dodać nowy bank klikając przycisk Dodaj obok pola z listą banków (rysunek) .
3.5.B. Okno numerów kont bankowych
W tym oknie wyświetla się lista numerów wszystkich kont bankowych dla konkretnego banku, zaznaczonego w Oknie banków.
Lista zawiera następujące elementy:
Numer konta
Domyślne
Waluta
Każde konto można usunąć lub edytować jego dane. Można również dodać nowe konto (rysunek) .
W Ustawieniach firmy dostępna jest opcja konfiguracji systemu przez administratora. Po wybraniu użytkownika z poziomu, którego zostanie dokonana konfiguracja wyświetla się okno interfejsu. Szczegółowa charakterystyka zobacz Ustawienia Globalne, rozdział Interfejs oraz Konstrukcja modułu administracyjnego Spina.