3. Ustawienia firmy

 

W menu Ustawienia firmy dostępne są następujące opcje:

Ustawienia firmy

Nowa Firma

Dane Firmy

Szablony dokumentów

Ciągi numeracyjne

Konta bankowe

Interfejs

 

 

 

3.1. Nowa firma

 

I. Dane firmy

Nazwa firmy

nazwa nowej firmy

Regon

numer regon firmy

NIP

numer identyfikacji podatkowej

NIP europejski

europejski numer identyfikacji podatkowej

Ulica

nazwa ulicy

Nr

numer budynku

Miejscowość

nazwa miejscowości

Kod Poczty

kod Poczty

Poczta

nazwa Poczty

Logo

przy użyciu przycisku Zmień otwarta zostaje przeglądarka plików systemu Windows i z określonej lokalizacji możemy wybrać odpowiednie logo firmy; przycisk Wyczyść usuwa logo;

Moduły

wyświetla odrębne okno zawierające informacje o modułach (zob. Moduł Spina - Moduły)

Kod użytkownika*

w polu generowany jest kod użytkownika, który jest niezbędny do zarejestrowania programu

Generuj*

przycisk pozwala wygenerować kod użytkownika na podstawie jego danych

Do pliku*

umożliwia zapisanie kodu użytkownika w pliku tekstowym

Kod licencji*

operator wprowadza w tym polu kod licencji niezbędny do odblokowania programu

Odblokuj*

umożliwia odblokowanie programu po wprowadzeniu kodu licencji

Z pliku*

umożliwia wprowadzenie kodu licencji z pliku

Zmiana danych

umożliwia zmianę danych użytkownika;

Uwaga: po zmianie danych trzeba ponownie zarejestrować program!

 

UWAGA: Pola oznaczone symbolem * pojawiają się w oknie Firma tylko wtedy, gdy nie posiada on licencji!

 

II. Pozostałe ustawienia

Sposób zapłaty

domyślny sposób zapłaty określany jest poprzez wybór odpowiednich wartości z listy, mogą to być np. czek, przelew, gotówka, przekaz Poczty, karta

Termin płatności

domyślny termin płatności jest określany poprzez wybór wartości z listy, jednostką określającą długość terminu jest ‘dzień’

Jednostka czasu zdarzenia

domyślną jednostkę czasu zdarzenia określamy poprzez wpisanie dowolnej wartości w odpowiednie pole, jest ona określana w minutach

Sposób liczenia kosztów w firmie

wybór jednej spośród trzech metod: metoda cen przeciętnych (avco), metoda ceny najwcześniejszej (fifo), metoda ceny najpóźniejszej (lifo)

Komunikat, gdy cena sprzedaży jest poniżej ceny zakupu

w polu tym można wybrać komunikat, jaki będzie się pojawiał, gdy towar, który chcemy sprzedać, ma cenę sprzedaży niższą od ceny zakupu bądź wyłączyć opcję ostrzegania

Sprawdzaj unikalność nazwy sprawy

po zaznaczeniu tego pola sprawdzana będzie unikalność nazwy sprawy

Sprawdzaj unikalność NIP- u

po zaznaczeniu tego pola sprawdzana będzie unikalność numeru NIP

Wystawiaj dokument WZ/PZ automatycznie przy wystawieniu faktury (korekty)

zaznaczenie tej opcji powoduje, iż domyślnie będzie w Berberisie ustawiana opcja automatycznego wystawiania WZ lub PZ przy wystawianiu faktury

Uwzględniaj kredyt kupiecki dla wszystkich użytkowników

po zaznaczeniu tego pola kredyt kupiecki będzie uwzględniany dla wszystkich użytkowników

Uzupełnianie płatności, gdy zapłacono gotówką

zaznaczenie tego pola spowoduje automatyczne uzupełnianie płatności, gdy jako formę zapłaty wybrano gotówkę

Obsługuj drukarki fiskalne

zaznaczenie tego pola spowoduje, że program będzie obsługiwał wszystkie zainstalowane drukarki fiskalne

Drukuj paragon fiskalny po wystawieniu faktury

po zaznaczeniu tego pola paragon fiskalny będzie drukowany automatycznie po wystawieniu faktury

Automatyczne tworzenie unikalnego skrótu dla kontrahenta

zaznaczenie tego pola spowoduje automatyczne dodawanie do skrótu kontrahenta unikalnego numeru

Aktualizuj przypominacz co …

wpisanie odpowiedniej liczby spowoduje aktualizację przypominacza o zadaną wartość określaną w sekundach

Uwagi na fakturze

pole umożliwiające zapisanie uwag dotyczących faktury

Katalog zapisu plików dźwiękowych nagrań ze zdarzeń

ścieżkę dostępu do katalogu zapisu plików dźwiękowych do nagrań ze zdarzeń można wprowadzić manualnie bądź korzystając z przycisku - wówczas nazwa pojawi się bezpośrednio po wybraniu odpowiedniego folderu

 

III. Nazwy spraw

 

Szablon nazwy

 

Umożliwia wpisanie szablonu nazwy.
Zmienna

 

Wyświetla nazwę zmiennej.
Opis

 

Wyświetla opis zmiennej.

 

 

3.2. Dane Firm

Po wybraniu tej opcji pojawia się okno wyświetlające listę wszystkich zapisanych w Systemie firm. Dostępne modyfikacje pozycji tej listy – zobacz 2.1.A. Listy jednopozycyjne.

 

Lista elementów

 

Wyświetla listę firm działających na bazie Systemu.
Nowy

Przycisk otwiera okno, które umożliwia skonfigurowanie nowej firmy w Systemie (rysunek).
Edytuj

 

Przycisk otwiera okno umożliwiające edycję danych zaznaczonej firmy.
Usuń

 

Przycisk usuwa zaznaczoną na liście elementów firmę.

 

 

3.3. Szablony dokumentów

W module Spina szablony dokumentów definiowane są dla poszczególnych firm. W związku z tym po kliknięciu w opcje Organizacja lub Projektowanie szablonów należy najpierw wybrać firmę (rysunek), aby uzyskać informacje dotyczące powiązanych z nią szablonów.

 

I. Organizacja

Wybranie opcji Organizacja powoduje wyświetlenie listy szablonów dokumentów.

 

Nowy

Przycisk otwiera okno, które umożliwia wczytanie nowego szablonu (rysunek).
Edytuj

 

Przycisk otwiera okno umożliwiające edycję danych szablonu (rysunek).
Usuń

 

Przycisk usuwa zaznaczony na liście szablon.

Lista szablonów dokumentów zawiera następujące pozycje:

Nazwa – pole obowiązkowe do uzupełnienia, jego wartość może być zmieniana w trakcie edycji szablonu, odstępstwem od tej reguły jest szablon o nazwie ‘wbudowany’ będący integralną częścią projektu Berberis, w którym zmian mogą dokonywać wyłącznie twórcy programu;

Ścieżka – pole obowiązkowe do uzupełnienia, zawiera ścieżkę dostępu do szablonu stworzonego bezpośrednio przez operatora; przycisk ‘Przeglądaj’ pomaga w określeniu lokalizacji;

Typ dokumentu – pole obowiązkowe do uzupełnienia, określa typ dokumentu, dla którego definiujemy szablon, może to być np. faktura VAT;

Status – po zaznaczeniu pola ‘ustaw jako szablon domyślny’ przy każdym wystawianiu danego dokumentu program będzie podpowiadał nam ten właśnie szablon.

 

Nazwa szablonu

Umożliwia wpisanie/edycję nazwy szablonu

Plik szablonu

 

Umożliwia wczytanie pliku szablonu.

Typ szablonu

 

Umożliwia wybranie typu szablonu z listy.

Ustaw jako szablon domyślny

 

Zaznaczenie tej opcji powoduje, że przy każdym wystawianiu danego dokumentu program będzie podpowiadał nam ten szablon.

Zapisz w bazie

 

Zapisuje szablon w bazie Systemu.

 

 

II. Projektowanie szablonów

Wybranie opcji Projektowanie szablonów otwiera Report Excplorer, w którym wyświetlane są dostępne raporty. Po kliknięciu w nazwę określonego raportu (znajdującą się na liście z prawej strony) w Report Builder otwiera się szablon, który użytkownik może modyfikować (rysunek).

 

W gotowych szablonach dostępnych w module Spina+ użytkownik może wprowadzać modyfikacje i dostosowywać szablony na własne potrzeby. Użytkownik zaznajomiony z obsługą Report Builder może również tworzyć własne szablony raportów.

 

 

3.4. Ciągi numeracyjne

Definiując kolejny ciąg numeracyjny, operator określa sposób, w jaki będą numerowane nowe dokumenty tworzone w programie Berberis. Ciągi numeracyjne można wprowadzić dla:

Faktura VAT

Faktura VAT - proforma

Faktura VAT – korekta

Faktura eksportowa \ UE

Faktura eksportowa \ UE – korekta

Faktura eksportowa \ UE – proforma

Kasa przyjęła

Kasa wydała

Numer konta w systemie fk

Oferta

Rachunek korekta

Paragon

Rachunek

Załącznik do akcji

Zamówienie u dostawcy

Zamówienie produkcyjne

Zapotrzebowanie

Zapytanie ofertowe

Zapotrzebowanie

WZ

PW

RW

MM+

MM-

PZ (Dostawa)

NI

NIE

NIS

LM

Procesy

Procesy serwisowe

Koszty usług

List przewozowy

Sprawy

Projekty

Zamówienia sprzedażowe

 

W module Spina ciągi numeracyjne definiowane są dla poszczególnych użytkowników, w związku z tym należy najpierw wybrać użytkownika, aby uzyskać informacje dotyczące powiązanych z nim ciągów numeracyjnych wybranych dokumentów (rysunek). Wyjątkiem jest ciąg numeracyjny konta w systemie FK, który nadawany jest globalnie - jest taki sam dla wszystkich użytkowników.

 

Lista ciągów numeracyjnych dokumentów zawiera następujące pozycje:

Nazwa – pole obowiązkowe do uzupełnienia, jego wartość może być zmieniana w trakcie edycji wybranego ciągu numeracyjnego;

Domyślny – po zaznaczeniu pola ‘ustaw jako domyślny ciąg numeracyjny’ przy każdym wystawianiu danego dokumentu program będzie podpowiadał ten właśnie ciąg;

Prefiks – numer prefiks danego ciągu numeracyjnego;

Sufiks – numer sufiks danego ciągu numeracyjnego;

Typ numeracji – 0 – sekwencja zmieniająca się co rok, 1 – sekwencja ciągła, 2 – sekwencja zmieniająca się co miesiąc.

Ponadto dostępne są również opcje Nowy, Edytuj, Usuń. Okno kreatora Nowego ciągu numeracyjnego bądź edycji już istniejącego wygląda następująco:

 

 

3.5. Konta bankowe

Podobnie jak w przypadku szablonów dokumentów, konta bankowe definiowane są dla poszczególnych użytkowników. Aby zatem przejrzeć informacje dotyczące kont, należy najpierw wybrać ich właściciela, czyli odpowiedniego użytkownika.

Okno kont bankowych składa się z dwóch elementów: okna banków oraz listy kont dla wybranego banku (rysunek) .

 

 

 

3.5.A. Okno banków

W oknie tym znajduje się lista wszystkich banków, w których dany użytkownik posiada konta. Każdy z banków można usunąć z listy lub zmienić jego nazwę. Można też dodać nowy bank klikając przycisk Dodaj obok pola z listą banków (rysunek) .

 

3.5.B. Okno numerów kont bankowych

W tym oknie wyświetla się lista numerów wszystkich kont bankowych dla konkretnego banku, zaznaczonego w Oknie banków.

Lista zawiera następujące elementy:

Numer konta

Domyślne

Waluta

Każde konto można usunąć lub edytować jego dane. Można również dodać nowe konto (rysunek) .

 

 

3.6. Interfejs

W Ustawieniach firmy dostępna jest opcja konfiguracji systemu przez administratora. Po wybraniu użytkownika z poziomu, którego zostanie dokonana konfiguracja wyświetla się okno interfejsu. Szczegółowa charakterystyka zobacz Ustawienia Globalne, rozdział Interfejs oraz Konstrukcja modułu administracyjnego Spina.