15. Ustawienia

 

W menu Ustawienia użytkownik ma do wyboru następujące opcje:

Ustawienia

System

Operator...

Język...

Hasła...

Drukarki fiskalne...

Styl pracy

Synchronizacja…

Poczta...

Przypomnienia…

Edytor...

Wygląd

Ogólne...

Skróty…

Pulpit…

 

15.1.  System - Operator

Uwaga!!! Zakładka ta dostępna jest jedynie w liniach produktowych takich jak Minor i Minima, które nie są wyposażone w moduł administracyjny Spina. Umożliwia ona skonfigurowanie danych operatorów Systemu.

I. Dane operatora

Login

Umożliwia wprowadzenie/zmianę loginu operatora Systemu.

Hasło

Umożliwia wprowadzenie/zmianę hasła do Systemu.

Potwierdzenie hasła

Pole powtórnego zapisania hasła do Systemu.

Imię

 

Imię operatora

Nazwisko

 

Nazwisko operatora

Telefon

 

Numer telefonu operatora

Rola

Wybór roli operatora spośród dostępnych na liście.

Numer osoby

 

Kolejny numer operatora wprowadzanego do Systemu.

Hierarchia

 Numer, jaki w hierarchii ważności operatorów Systemu Berberis zajmuje dany operator; operator o najmniejszym numerze jest najważniejszy w hierarchii; po naciśnięciu przycisku Domyślna hierarchia zostaje automatycznie ustalona na 100000. Program sortuje listę operatorów według dwóch kryteriów: kolejności hierarchicznej oraz alfabetycznie.

Blokada konta

 

 

Zaznaczenie tej opcji powoduje zablokowanie konta.

Wyświetlaj komunikaty informacyjne

 

Zaznaczenie, czy komunikaty informacyjne mają być wyświetlane dla danego operatora.

Uwagi

 

Miejsce na zapisanie uwag dotyczących danego operatora.

Katalog domyślny

 

Pole wprowadzenia ścieżki dostępu do katalogu, który będzie się podpowiadał w Systemie każdorazowa przy poszukiwaniu pliku z katalogu.

 

II. Poczta

Konfiguracja kont pocztowych

 

Lista kont pocztowych przypisanych do danego operatora. 

Nowe

 

Kliknięcie przycisku nowy przywołuje okno konfiguracji konta pocztowego. Kreator ten jest identyczny jak kreator konfiguracji konta pocztowego w module Spina (zob. Spina - Poczta).

Edytuj

 

Przywołuje okno edycji konfiguracji konta pocztowego i umożliwia wprowadzenie zmian.

Adres korespondencji seryjnej

 

Jest to adres wyświetlany w polu "Do" podczas tworzenia szablonu e-maila do korespondencji seryjnej. Dzięki takiemu skonfigurowaniu poczty, podczas seryjnej wysyłki e-maili odbiorca wiadomości wśród adresatów widzi tylko własny adres, adresy pozostałych odbiorców są ukryte.

 

15.2.  System - Język

Polecenie otwiera okno (rysunek) umożliwiające zmianę języka, w którym program kontaktuje się z użytkownikiem. Dotyczy to wyłącznie wybranego użytkownika, co oznacza, że w ramach jednej instalacji Systemu różne osoby mogą korzystać z różnych języków, w zależności od indywidualnych preferencji.

 

Po dokonaniu zmiany języka należy zamknąć aplikację, a następnie uruchomić ją ponownie, aby zmiana odniosła skutek. Zmiana dotyczyć będzie wszystkich modułów z których korzysta użytkownik, a więc również modułów Bacca i Spina.

 

15.3.  System - Hasła

To polecenie otwiera formularz (rysunek) pozwalający użytkownikowi zmienić jego indywidualne hasło dostępu do Systemu.

 

Zmiana hasła

Operator

nazwa aktualnie zalogowanego operatora

Stare

aktualnie używane hasło

Hasło

dowolnie wybrane przez operatora hasło

Potwierdzenie

powtórzenie hasła wybranego przez operatora

 

15.4. System - Drukarki Fiskalne

System Berberis współpracuje z różnymi typami drukarek fiskalnych:

- Novitus (Quarto, Vivo, Vento, Viking)

- Posnet (Thermal),

- Torell (Duo Pro),

- Elzab (Omega 2G),

a także z drukarkami w stu procentach kompatybilnymi z protokołem Posnet posiadającymi nową homologację.

 

 

Drukarka fiskalna

Model

wybór zainstalowanej drukarki z listy dostępnych modeli

Port

wybór portu, do którego podłączona jest drukarka fiskalna

Ustaw nagłówek

przycisk umożliwia wprowadzenie tekstu nagłówka na drukach

Stawki podatku

umożliwia wprowadzenie aktualnych stawek podatku VAT oraz ich liczby

Raport zmiany

drukowanie raportu dla wybranego kasjera i zmiany

Raport gotówki

drukowanie raportu gotówki

Raport dobowy

drukowanie raportu dobowego dla wybranej daty

Raport okresowy

drukowanie raportu z dowolnego okresu od/do

 

15.5. Styl pracy - Synchronizacja

Berberis wspiera protokół SyncML pozwalający synchronizować znajdujące się w jego bazie dane z oprogramowaniem na urządzeniach mobilnych. Korzystanie z tego udogodnienia wymaga zainstalowania odpowiedniego oprogramowania firm trzecich: serwera SyncML i jego klientów - na urządzeniach mobilnych. Najprościej, funkcjonalność ta wykorzystywana jest do skomunikowania kalendarzy Systemu z urządzeniami mobilnymi.

Berberis wspiera także platformę Zimbra służącą do synchronizowania danych. W przeciwieństwie do protokołu SyncML, Zimbra dostępna jest open source.

Jest to funkcjonalność szczególnie przydatna dla osób często podróżujących lub przebywających w delegacjach. W sytuacji gdy użytkownik chce szybko sporządzić notatkę ze spotkania z klientem, a nie ma dostępu do Internetu lub możliwości użycia laptopa, tworzy notatkę na kalendarzu w telefonie i synchronizuje ją z Berberisem.

Każdy z użytkowników może indywidualnie ustawić parametry synchronizacji korzystając z odpowiedniego formularza (rysunek).

 

Login

login użytkownika

Hasło

hasło użytkownika

Synchronizuj kontakty

zaznaczenie tej opcji warunkuje przesłanie (synchronizację) danych kontaktowych

Wszystkie

zsynchronizowane zostaną dane kontaktowe wszystkich kontrahentów obecne w Systemie

Wybrane

 

zsynchronizowane zostaną dane kontaktowe wybranych kontrahentów. Wyboru kontrahentów dokonuje się wybierając pozycje z listy kontrahentów lub klientów indywidualnych.

Synchronizuj zadania

zaznaczenie tej opcji warunkuje przesłanie (synchronizację) zadań

Liczba dni wstecz

określenie, za jakiego okresu wstecz zadania mają być zsynchronizowane

 

Należy pamiętać, że zadania (tzn. przypomnienia i następne kroki zdarzeń) są synchronizowane, co oznacza, że mogą one być przenoszone z Systemu do urządzenia przenośnego i odwrotnie; natomiast kontakty są wyłącznie przepisywane na urządzenie mobilne.

 

15.6. Styl pracy - Poczta

To polecenie wyświetla okno z wieloma zakładkami (rysunek), pozwalające ustawić indywidualne preferencje dotyczące korzystania z wbudowanego klienta poczty elektronicznej.

 

 

Ustawienie Poczty

I. Edytor poczty

Domyślna czcionka

wybór domyślnej czcionki dla klienta Poczty

Rozmiar czcionki

wybór domyślnego rozmiaru czcionki dla klienta Poczty

Kolor czcionki

Wybór domyślnego koloru czcionki

Zmiana hasła

 

tabela, w której wyświetlają się dostępni operatorzy

Zmień hasło

umożliwia zmianę hasła dla operatora zaznaczonego w tabeli; wyświetla formularz, w którym należy wpisać nowe hasło i jego potwierdzenie

 

II. Podpisy

Edytuj

umożliwia edycję istniejącego podpisu

Usuń

usuwa wybrany podpis

Nowy

umożliwia wprowadzenie nowego podpisu, należy wprowadzić jego nazwę oraz treść

Zmień nazwę

umożliwia wprowadzenie nowej nazwy dla istniejącego podpisu

 

III. Reguły

Pola tabeli

 

Zawierają nazwy stworzonych reguł

Nowa

Otwiera kreatora tworzenia Nowej reguły

Edytuj

Otwiera kreatora tworzenia Nowej reguły w trybie edycji

Usuń

Usuwa wybraną z listy regułę

W górę

Przesuwa wybraną z listy regułę do góry, ustalając tym samym stosunek podrzędności i nadrzędności

W dół

Przesuwa wybraną z listy regułę w dół, ustalając tym samym stosunek podrzędności i nadrzędności

Tworzenie nowej reguły

Nazwa

Należy wpisać nazwę tworzonej reguły

Kryteria

Pozwala wybrać, jakie kryteria mają być brane pod uwagę w przypadku danej metody: wszystkie kryteria bądź dowolne kryteria

Warunki

Pozwala na określenie warunków, jakie muszą spełniać wiadomości, aby podlegały tworzonej regule. Tworzenie nowego warunku odbywa się poprzez użycia przycisku Nowa (gdzie określa się treść, jaka ma pojawić się w wybranym polu wiadomości), edycja za pomocą przycisku Edytuj (otwiera kreator Nowego warunku w trybie edycji), zaś przycisk Usuń służy do usunięcia z listy warunków.

Akcje

Pozwala na określenie akcji, jakie zostaną podjęte po spełnieniu przez wiadomość wskazanych warunków. Przycisk Nowa uruchamia kreator nowej akcji (gdzie określa się, jaką czynność ma wykonać program), Edytuj pozwala na edycję wybranej akcji (uruchamia kreatora Nowej akcji w trybie edycji), zaś Usuń pozwala na usunięcie wybranej akcji z listy.

Dodaj

Dodaje regułę do listy reguł

 

IV. Papeterie

Tabela

Zawiera listę zdefiniowanych papeterii – ich nazwy oraz statusy (publiczny/ prywatny)

Publiczny

 

Podgląd

Okno podglądu wybranej z listy papeterii

Nowy

Uruchamia kreatora tworzenia Nowej papeterii

Edytuj

Uruchamia kreatora tworzenia Nowej papeterii w trybie edycji dla zaznaczonej na liście papeterii

Usuń

Usuwa zaznaczoną na liście papeterię

Zmień nazwę

Zmienia nazwę zaznaczonej na liście papeterii

Zapisz

Zapisuje całość dokonanych zmian

Anuluj

Anuluje wszystkie dokonane zmiany

 

Tworzenie nowej papeterii

Nowa nazwa

Pozwala na wpisanie dowolnej nazwy tworzonej papeterii. Po wpisaniu należy zatwierdzić nazwę przyciskiem OK., co pozwoli na przejście do dalszych kroków

Edytor HTML

 

Pozwala na wybór rodzaju, koloru i wielkości czcionki papeterii, a także określa położenie tekstu, kolor i rodzaj tła oraz język.

Ustaw domyślne

Ustawia wybraną czcionkę, wielkość i kolor jako domyślne dla całego dokumentu

Źródła edytora HTML

   

Dodaj

Dodaje utworzoną papeterię do listy

Anuluj

Zamyka kreatora bez zapisywania papeterii

 

15.7. Styl pracy - Przypomnienia

Funkcjonalność ta pozwala Użytkownikowi na szybki podgląd zadań, jakie ma do wykonania w najbliższym czasie oraz zadań, których wykonanie zaplanowane było na termin, który już minął, ale użytkownik jeszcze ich nie wykonał. Są to zadania zapisywane w kalendarzu Użytkownika (zobacz Kalendarz). Przypomnienia mogą pracować w trybie:

Wyboru trybu pracy przypomnień dokonuje się po kliknięciu Przypomnienia w zakładce Ustawienia - Styl pracy.

 

Przypomnienia

Sposób powiadomienia: Dyskretny/ Aktywny

Umożliwia Użytkownikowi wybór, czy okienko z przypomnieniami będzie pojawiać się na ekranie wraz z uruchomieniem systemu (Aktywny), czy po kliknięciu na ikonę Systemu znajdującą się na pasku zadań systemu Windows (Dyskretny).

Nowy E-mail

Zaznaczenie, czy na ekranie ma się pojawiać okienko z powiadomieniem o przychodzącym liście elektronicznym.

Przedział zadań bieżących Okres czasu poprzedzający przypomnienie, w którym jest ono już traktowane jako bieżące (zaznaczone kolorem pomarańczowym na odpowiedniej liście lub kalendarzu).
Zatwierdź

Zapisuje ustawienia wprowadzone przez operatora.

Anuluj

Anuluje ustawienia wprowadzone przez operatora.

 

Znajdująca się z prawej strony paska zadań ikona programu zawiera menu kontekstowe wyposażone w trzy opcje: Ustawienia otwiera okno identyczne, jak opisane powyżej; Zdarzenia do wykonania - wywołuje okno z listą powiadomień (rysunek): Zamknij system - wyłącza system.

Pojawiające się okno przypomnienia posiada dwie zakładki: Nowe (rysunek) i Dzisiejsze przeterminowane (rysunek). Zakładka Nowe zawiera zdania, które dopiero mają zostać wykonane. Zakładka Dzisiejsze przeterminowane zawiera natomiast zadania, które były zaplanowane na dziś, jednak nie zostały zrealizowane.

Dwukrotne kliknięcie na pole z treścią przypomnienia przywołuje kalendarz użytkownika z zadaniami do zrobienia, skąd można je kontynuować.

 

Lista

Przycisk przywołuje listę Do zrobienia.

Kalendarz Przycisk przywołuje Kalendarz z zadaniami.
Zamknij

Zamyka okno przypomnienia.

 

 

Lista

Przycisk przywołuje listę Do zrobienia.

Kalendarz Przycisk przywołuje Kalendarz z zadaniami.
Przypomnij

Umożliwia przywołanie okna przypomnienia po określonym czasie. Aby to zrobić, należy najpierw wybrać z listy czas określony liczbą minut, po którym pojawi się przypomnienie, a następnie nacisnąć przycisk Przypomnij. Naciśnięcie przycisku przypomnij powoduje także zamknięcie okna.

 

15.8. Styl pracy - Edytor

 Wybranie tej opcji przywołuje okno ustawień wszystkich edytorów w Systemie.

 

15.9. Wygląd - Ogólne

Po wybraniu tego polecenia wywołane zostaje okno (rysunek) pozwalające skonfigurować ogólne preferencje dotyczące wyglądu aplikacji.

 

 

Górna część okna zawiera przełączniki opcji podstawowych.

Podstawowe

Animacje okien

Włącza animacje okien. Jeżeli korzysta się z trybu Aero (dot. Windows 7 i Vista), należy wyłączyć tę opcję, jako że animacje realizowane są niezależnie przez samo środowisko.
Animacje filtrów

Włącza animacje filtrów. Filtry na listach wyświetlają się wtedy w trybie przezroczystości i stają się dobrze widoczne dopiero po naprowadzeniu na nie kursora myszki.
Filtry rozwijalne

Włącza filtry rozwijalne na listach, na których są one dostępne (zob. Filtr rozwijalny).
Zakładki

Zaznaczenie powoduje, że poszczególne listy wyświetlane są w odrębnych zakładkach okna głównego. W przeciwnym razie są one niezależnymi oknami systemu Windows.
Przezroczystość i cienie

Włącza efekty wizualne trybu Aero, dostępne w systemach Windows 7 i Vista.

 

W dolnej części okna wyświetlana jest nazwa aktualnie wybranej skórki. Skórkę zmienia się za pomocą przycisku Zmień, który otwiera okno domyślnego folderu, zawierającego dostępne skórki. Po zaznaczeniu tej właściwej, klikamy przycisk Otwórz, co powoduje zmianę nazwy w oknie widocznym na rysunku.

Po dokonaniu wszelkich zmian, należy kliknąć przycisk Zatwierdź.

 

15.10 Wygląd - skróty

Wybranie tej opcji (rysunek) umożliwia dobranie najczęściej używanych, bądź najbardziej potrzebnych użytkownikowi funkcji, które zostaną umieszczone w panelu Docklet.

 

Na górnej belce znajdują się nazwy wszystkich opcji głównego menu (Kontrahenci, Projekty, Sprawy, Zdarzenia, Sprzedaż, Serwis, Magazyny, Produkcja, Marketing, Finanse, Wiedza, Narzędzia, Widok, Pomoc). Poniżej niej znajduje się podział na Kreatory i Listy. Po wybraniu konkretnej zakładki z belki górnej, istnieje możliwość zaznaczenia, czy chce się poruszać między opcjami dostępnymi w polu Kreatory, czy Listy. Aby dodać do panelu Dockletu nowy przycisk, należy wybrać konkretną opcję (np. Nowy kontrahent), kliknąć na nią i przeciągnąć w pole doboru przycisków panelu Docklet. Aby usunąć dany przycisk z panelu Docklet, należy na ów przycisk kliknąć i przeciągnąć na ikonę Kosz.

Okno o nazwie Ogólne umożliwia wybór położenia Dockletu. Wybór opcji Dół powoduje, że panel Dockletu przybiera postać płynnego paska u dołu ekranu, natomiast wybór opcji Góra sprawia, że przyjmuje on formę paska przycisków, znajdującego się się poniżej paska menu (zob. Docklet). Okno to umożliwia także regulację animacji oraz odstępów pomiędzy ikonami Dockletu.

Zatwierdzenie wszystkich zmian następuje poprzez kliknięcie przycisku Zapisz.

 

15.11. Wygląd - Pulpit

Polecenie Konfiguracja pulpitu (rysunek) umożliwia zaznaczenie, czy Pulpit ma się uruchamiać wraz ze startem programu.

 

 

Jeżeli opcja pozostanie niezaznaczona, Pulpit nie będzie automatycznie uruchamiany, ale można go będzie otworzyć z poziomu paska menu (Widok Pulpit), za pomocą klawisza F12 na klawiaturze komputera, bądź klikając na ikonę  na pasku narzędzi.