8. Serwis

 

Proces serwisowy może składać się z pięciu etapów: Zgłoszenie > Przekazanie > Zamówienie > Rozliczenie > Odbiór. Informacje o realizacji procesów serwisowych znajdują się na Liście procesów serwisowych w kolumnie Stan. Przejściu pomiędzy kolejnymi etapami towarzyszy zachowywanie niezbędnych informacji, ponadto istnieje informacja o następnym etapie w kolumnie Następny etap. Do wprowadzania tych informacji służą kreatory: Przekazanie zgłoszenia do realizacji, Do rozliczenia, Do odbioru. Etap Rozliczenie procesu serwisowego polega na rozliczeniu wewnętrznym i wystawieniu dokumentu sprzedaży za wykonaną naprawę. Kontrahent zgłaszający usterkę ma prawo zrezygnować z naprawy na pierwszych dwóch etapach realizacji procesu, czyli Zgłoszenia i Przekazania.

W menu Serwis operator ma do wyboru następujące polecenia:

Serwis

Nowy proces

Lista procesów

Kalendarz

 

8.1.  Nowy proces

Kreator procesu serwisowego (zob. Kreatory)

 

 
I. Wybór kontrahenta

 

Wybór kontrahenta: indywidualny/ firma

pozwala wybrać kontrahenta indywidualnego lub firmę, którego dotyczy proces serwisowy; następuje to poprzez naciśnięcie przycisków: indywidualny, firma, które przenoszą nas odpowiednio do listy kontrahentów indywidualnych lub listy firm (zob. Wprowadzanie danych)

Data zgłoszenia  

wybór daty zgłoszenia

Zgłaszający  

dane osoby zgłaszającej problem

Departament

wybór departamentu (w którym zatrudniona jest osoba zgłaszająca problem) z listy zapisanych w systemie departamentów przyporządkowanych do danego kontrahenta

Osoba

wybór osoby zgłaszającej problem z listy zapisanych w systemie osób przyporządkowanych do danego kontrahenta

Nowa Osoba

wywołuje kreator Nowej osoby w trybie edycji, co umożliwia wprowadzenie do bazy nowego pracownika (zob. Nowy – kreator kontrahenta)

Sprawa

umożliwia wybór sprawy, z którą związany jest tworzony proces serwisowy; operator ma do dyspozycji istniejące sprawy danego kontrahenta (znajdujące się na rozwijanej liście) lub nową (o nazwie rozpoczynającej się od Serwis)

Nowa osoba

Przycisk Nowa osoba otwiera formularz pozwalający na wprowadzenie danych osoby, która nie widnieje w bazie kontrahentów.

Imię

imię pracownika

Nazwisko

nazwisko pracownika

Tytuł

tytuł pracownika

Stanowisko

stanowisko pracownika

Telefon stacjonarny

numer telefonu stacjonarnego pracownika

Fax

numer faxu pracownika

Telefon komórkowy

numer telefonu komórkowego pracownika

E–mail

adres elektroniczny pracownika

Telefon prywatny

numer telefonu prywatnego pracownika

E–mail prywatny

prywatny adres elektroniczny pracownika

Skype

nr komunikatora internetowego pracownika

Osoba z departamentu

zaznaczenie tego pola pozwala wybrać z listy nazwę departamentu, w którym zatrudniona jest osoba

Uwagi

dodatkowe uwagi na temat osoby

Korespondencja seryjna dla grup

określenie rodzaju korespondencji (e–mail, list) w przypadku przynależności firmy zatrudniającej osobę do grupy korespondencji seryjnej

 

 

 

II. Przedmiot zgłoszenia

Przedmiot: Zewnętrzny / Towar/Usługa/ Egzemplarz

wybór istniejącego towaru, usługi czy egzemplarza, bądź nowego produktu, którego dotyczy proces serwisowy

Magazyn

umożliwia wybór produktu z magazynu (dostępny w przypadku kreatora Towaru lub Usługi)

Nazwa

nazwa produktu objętego procesem serwisowym

Numer seryjny

nazwa produktu objętego procesem serwisowym (dostępny w przypadku kreatora Zewnętrzny, Towar lub Egzemplarz)

Producent

Nazwa producenta przedmiotu objętego procesem serwisowym, w przypadku nowego produktu istnieje możliwość wybrania producenta spośród dostępnych w bazie firm (dostępny w przypadku kreatora Zewnętrzny, Towar lub Egzemplarz);

Egzemplarz

umożliwia wybór egzemplarza produktu spośród zdefiniowanych w magazynie (dostępny w przypadku kreatora Egzemplarz)

Wybierz

umożliwia wybór producenta dla nowego produktu z listy producentów wprowadzonych do systemu (dostępny w przypadku kreatora Zewnętrznego)

Towar

umożliwia wybór towaru z listy wprowadzonych do systemu towarów (dostępny w przypadku kreatora Towar)

Usługa

umożliwia wybór usługi z listy wprowadzonych do systemu usług (dostępny w przypadku kreatora Usługa)

Gwarancja

umożliwia wybór rodzaju usługi serwisowej; lista usług do wyboru konfigurowana jest w module administracyjnym Spina (zob. Spina - Listy jednopozycyjne)

Ciąg numeracyjny

umożliwia wybór śledzenia etapu procesu serwisowego

Numer listu przewozowego

umożliwia wpisanie numeru listu przewozowego dot. przedmiotu serwisowego

 

 
III. Opis problemu

 

Problem

wybór z listy problemów; lista problemów serwisowych konfigurowana jest w module administracyjnym Spina (zob. Spina - Listy jednopozycyjne)

Priorytet

nadaje wybrany priorytet tworzonemu procesowi serwisowemu (na kolejnych etapach realizacji procesu priorytet można modyfikować)

Przybliżona cena usługi

szacowany koszt naprawy

Opis

komentarz do tworzonego procesu serwisowego

Planowane miejsce wykonania procesu  

szczegóły dotyczące planowanego miejsca wykonania procesu

Miejscowość

Możliwość wybrania z rozwijanej listy nazwy miejscowości

Ulica

domyślnie pole puste, można wprowadzić ręcznie lub jest dopasowana automatycznie za pomocą przycisku wybierz przy wyborze miejscowości

Nr

domyślnie pole puste, można wprowadzić ręcznie lub jest dopasowana automatycznie za pomocą przycisku wybierz przy wyborze miejscowości

Wybierz

umożliwia wybór adresu powiązanego z firmą zamawiającą usługę, jeśli dane są zapisane w bazie

 

IV. Załączniki

 W tym miejscu funkcjonalność dodawania załączników może być szczególnie przydatna ze względu na możliwość załączania zdjęć przedmiotów podlegających serwisowi.

Dodaj

dodanie nowego pliku do listy załączników

Edytuj

edycja właściwości skojarzonych z plikiem zawartym w załączniku

Usuń

usuwanie pliku podświetlonego na liście załączników

Otwórz

otwieranie pliku podświetlonego na liście załączników

Szczegóły

Zawiera informacje o lokalizacji, numerze i rozmiarze załączonego pliku. Istnieje możliwość dodania dodatkowego opisu.

Dodaj/Edytuj

Ciąg numeracyjny

wybór rodzaju nadawania numeracji

Pobierz

przyznawanie kolejnego numeru pozycji

Opis

komentarz do załączanego pliku

Ścieżka dostępu

pozwala na wybranie ścieżki dostępu

Zapisz w bazie

powoduje zapisanie pliku z załącznika w bazie danych

Data wysłania

data wysłania pliku

Data odebrania

data odebrania pliku

Zapisz

zapisuje wprowadzone dane

Anuluj

zamyka okno bez zapisywania zmian

 

 

V. Przekazanie

 

Przekaż kierownikowi

wybór kierownika odpowiedzialnego za proces spośród zdefiniowanych w systemie

Przekaż wykonawcy

powoduje przekazanie procesu serwisantowi spośród zdefiniowanych w systemie

Priorytet

umożliwia ustawienie ważności danego priorytetu

Kalendarz serwisantów

wywołuje terminarz pracy serwisantów

Potwierdzenie przyjęcia  
Podgląd / Drukuj

Podgląd / Wydruk protokołu przyjęcia

Protokół wykonania  
Podgląd / Drukuj

Podgląd / Wydruk protokołu wykonania

 

 

 

 

 

Kalendarz serwisantów

Przypomnienie

umożliwia włączenie przypomnienia o procesie serwisowym
Następne zdarzenie

kolejne kroki w procesie serwisowym
Odpowiedzialny

domyślnie zaznaczone rozliczenie dotychczasowego przebiegu procesu
Wykonawca

dodatkowe kroki podjęte w procesie (np. email do klienta lub rezygnacja)
Status

umożliwia nadanie nowego stanu realizacji, po podjęciu decyzji co do dalszych kroków procesu
Kalendarz  
Rezerwuj/Usuń

z poziomu kalendarza serwisantów dostępny jest terminarz serwisantów, wprowadzający informację o terminie i szczegółach pracy poszczególnych pracowników
Zapisz

z poziomu kalendarza serwisantów dostępny jest terminarz serwisantów, wprowadzający informację o terminie i szczegółach pracy poszczególnych pracowników
Anuluj

zamyka okno bez zapisywania zmian

 

 

8.2.  Lista procesów (zob. Listy)

 

Lista zawiera następujące informacje na temat wykonanych i rozpoczętych procesów serwisowych:

kontrahent,

problem,

produkt,

priorytet,

stan

następny etap,

odpowiedzialny,

numer,

data wprowadzenia,

data odbioru/rezygnacji,

numer seryjny.

 

 

 

W dolnej części listy znajduje się tabela zawierająca szczegóły zaznaczonego procesu serwisowego (rysunek) . Kolejne pozycje w tej tabeli dotyczą poszczególnych etapów realizacji. Można z niej odczytać zaawansowanie danego procesu serwisowego oraz daty realizacji kolejnych etapów.

 

Z poziomu listy procesów serwisowych dostępne jest menu kontekstowe

Szczegóły

wywołuje nieedytowalne okno zawierające informacje na temat wybranego procesu serwisowego, na wszystkich etapach jego realizacji (zgłoszenia, realizacji, odbioru)

Do przekazania

opcja aktywna dla procesu, którego kolejnym krokiem jest przekazanie

Do odbioru

opcja aktywna dla procesu, którego kolejnym krokiem jest odbiór

Do rozliczenia

opcja aktywna dla procesu, którego kolejnym krokiem jest rozliczenie

Edytuj

wywołuje kreator Edycja procesu serwisowego

Usuń

usuwa proces

 

Dolny panel przycisków

Pokaż/Ukryj filtr

pokazuje/ukrywa okno filtru wyszukiwania

Eksportuj

umożliwia eksport danych z listy procesów serwisowych

Ukryj opis

Ukrywa opis procesu serwisowego

Nowy

uruchamia kreator Nowego procesu serwisowego

Do przekazania

uruchamia kreator Przekazanie serwisu (zob. Rozliczenie serwisu), polecenie jest dostępne jedynie dla procesów, które mają zostać przekazane do realizacji

Do odbioru

uruchamia formularz potwierdzenia odbioru usługi serwisowej

Do rozliczenia

uruchamia kreator Rozliczenie serwisu (zob. Rozliczenie serwisu), polecenie jest dostępne jedynie dla procesów, które zostały już przekazane do realizacji

Rezygnuj

uruchamia okno Potwierdzenie rezygnacji (zob. Potwierdzenie rezygnacji)

Zamknij

zamyka listę procesów serwisowych

Filtr (zob. Filtrowanie)

Kontrahent – wyszukiwanie procesów serwisowych związanych z klientami wybranymi z listy;

Następny etap – wyszukiwanie procesów serwisowych będących na etapie wybranym z listy;

Stan realizacji – wyszukiwanie procesów serwisowych o wybranym z listy stanie realizacji;

Priorytet – wyszukiwanie procesów serwisowych o wybranym z listy priorytecie;

Procesy otwarte wyszukiwanie nie zakończonych procesów serwisowych

Numer – wyszukiwanie procesów serwisowych po nadanym numerze

Problem – wyszukiwanie procesów serwisowych związanych z wybranym z listy problemem;

Rodzaj usługi – wyszukiwanie procesów serwisowych o wybranym z listy rodzaju usługi (gwarancyjna lub pogwarancyjna);

Sprawa – wyszukiwanie procesu związanego ze sprawą wybraną z listy spraw;

Działania na dziś – wyszukiwanie procesów serwisowych, które nie zostały zrealizowane;

Specjalny – specjalne filtrowanie (zob. Filtrowanie)

Dodatkowy – dodatkowe filtrowanie (zob. Filtrowanie)

 

 

8.2.A. Przekazanie zgłoszenia do realizacji

Przekazanie zgłoszenia do wykonania

Data przekazania do realizacji

Pozwala wybrać termin, w jakim proces ma być przekazany do realizacji

Priorytet

umożliwia ustawienie ważności danego priorytetu

Osoba odpowiedzialna

wyświetla nazwiska serwisantów, którym przekazujemy wykonanie następnych kroków w procesie

Kalendarz serwisantów

wywołuje terminarz pracy serwisantów

 

7.2.B. Do rozliczenia

 

 

I. Realizacja

Na zlecenie

wyświetla nazwisko zleceniodawcy

Wykonał

umożliwia wybór serwisanta, który wykonał serwis

Stwierdzony rodzaj problemu

umożliwia zmianę problemu w sytuacji, gdy zgłoszona usterka nie jest zgodna z rzeczywistą

Czas realizacji

umożliwia wprowadzenie czasu realizacji serwisu

Gwarancja do

umożliwia wybranie daty gwarancji na wykonany serwis

Zgłoszony problem

opis zgłoszonego problemu

Opis wykonanych czynności

opis realizacji procesu serwisowego

 

 

II. Wykorzystane części

Wykorzystane części

zawiera wszystkie wykorzystane części; z poziomu tabeli dostępne jest menu kontekstowe umożliwiające edycję, usuwanie istniejących pozycji oraz dodawanie nowych (z magazynu lub manualnie)

Dodaj

uruchamia kreator Nowej Pozycji, pozwala na dodanie do listy zarówno wykonaną usługę jak i produkt, zużyty podczas procesu serwisowego

Usuń

usuwa z tabeli wykorzystanych części produkt lub usługę

Nowa pozycja

 

wprowadzenie nowych produktów lub usług do bazy danych

Nowy produkt

wprowadzenie nowego produktu do bazy danych - uruchamia kreator Nowego towaru

Nowa usługa

wprowadzenie nowej usługi do bazy danych – uruchamia kreator Nowej usługi

Nowa pozycja

 

dodawanie nowych pozycji do tabeli wykorzystanych części

Z magazynu

 

wybór magazynu z którego wprowadzamy wykorzystane części, wywołuje kreator Nowej pozycji

 

Z poziomu listy wykorzystanych części dostępne jest menu kontekstowe:

Dodaj

Nowa pozycja

 

zawiera szczegółowy opis wybranych pozycji: Kod, Ilość dostępną w magazynie, Jednostkę Miary, Magazyn i Nazwę Produktu czy Usługi

Cennik

 

zawiera szczegółowy opis cenników

Nazwa

informacja o rodzaju cennika

Cena netto

informacja o jednostkowej cenie netto produktu czy usługi

Waluta

symbol waluty w jakiej odbywa się rozliczenie

Pokazuj ceny zerowe

zaznaczenie tej opcji pozwala na wyświetlenie produktów o nieokreślonej cenie (np. cenie podanej w innej nieprzeliczonej walucie)

VAT

wybór rodzaju podatku VAT jakim jest objęta usługa lub produkt

Ilość

ilość jednostek towarów lub usług tego samego gatunku zużytych podczas procesu realizacji

Kategorie

wybór kategorii przydzielanych produktów lub usług

 

Usuń

Usuń

 

umożliwia usunięcie wybranej pozycji z listy

 

 

 

III. Załączniki

Załączniki  

lista załączników procesu serwisowego

Dodaj

uruchamia kreator Dołączania pliku

Edytuj

edycja właściwości skojarzonych z plikiem zawartym w załączniku

Usuń

usuwa plik zaznaczony na liście załączników

Otwórz

otwiera plik zaznaczony na liście załączników

Kopiuj

kopiuje plik zaznaczony na liście załączników

Dodaj/Edytuj

Ciąg numeracyjny

wybór ciągu numeracyjnego, z którego zostanie nadany kolejny numer dokumentu

Pobierz

nadaje załącznikowi kolejny numer z wybranego ciągu numeracyjnego

Opis pliku

umożliwia dodanie komentarza do załączanego pliku

Załącz

pozwala na wybranie ścieżki dostępu

Zapisz w bazie

powoduje zapisanie pliku z załącznika w bazie danych

Data wysłania

wybór daty wysłania załącznika
Data odebrania

wybór daty odebrania załącznika
Zapisz

zapisuje wybrany załącznik jednocześnie dodając go do listy załączników
Anuluj

powoduje wyjście z kreatora bez zapisywania wprowadzonych zmian

 

 

IV. Zamówienia

Zamówienia  

Wyświetla tabelę zamówień, w kolejnych kolumnach mamy: Nr zamówienia, Data utworzenia, Nazwa klienta

Dla zleceniodawcy/ Dla producenta

Uruchamia kreator Nowe zamówienie dla zleceniodawcy/producenta

Nowe

Uruchamia kreator Nowe zamówienie dla nowego podmiotu taki sam jak w przypadku Dla zleceniodawcy/ Dla producenta

Edytuj

Edytuje zamówienia z Tabeli Zamówień przechodząc do drugiego kroku kreatora (Edycja zamówień) Nowe zamówienie

Usuń

Usuwa z Tabeli Zamówień wybrany obiekt

Towary

Tabela towary wyświetla produkty procesu serwisowego

Dla zleceniodawcy/ Dla producenta – Nowe zamówienie

 

I. Dla zleceniodawcy/ Dla producenta - Klient

Wybierz klienta

Do wyboru alternatywnie klient indywidualny lub firma
Indywidualny

Uruchamia tabelę Klienci indywidualni
Firma

Uruchamia tabelę Firmy
Oferta/Zapotrzebowanie    
Pobierz

Uruchamia tabelę Oferty
Miejsce dostarczenia

Pozwala na wybranie miejsca dostarczenia zamówienia – departament bądź wpisanie innego adresu
Dotyczy sprawy

%

Alternatywnie możliwość zaznaczenia Sprzedaż lub wybrana z listy inna opcja
Sprzedaż

Umożliwia wybór zamówienia do sprzedaży
Lista rozwijana

Umożliwia wybór innego typu zamówienia (np. serwis)
Uwagi

Umożliwia wpisanie uwag dotyczących zamówienia

 

 

 

II. Dla zleceniodawcy/ Dla producenta - Pozycje

 

Pozycje

 

Składa się z kolumn: Kod towaru, Ilość, J.m., Cena bazowa, Cena z rabatem, Wartość brutto, VAT, Magazyn, Rabat, Nazwa

Edytuj

Uruchamia okno Modyfikacja pozycji zamówienia

Dodaj

uruchamia okno Nowej pozycji,

Usuń

Usuwa wybrany wpis tabeli

Modyfikacja pozycji zamówienia

Kod

 

Ilość

Ilość pozycji zamówienia podana w jednostkach miary oznaczonych poniżej

J.m.

Umożliwia wybór jednostki miary

VAT

Pozwala na zdefiniowanie podatku VAT jakim objęta jest usługa lub produkt

Magazyn

 

wyszukiwanie zamówienia według magazynu wybranego z listy magazynów

Nazwa

     

Pokaż/ukryj filtr

   

Kategorie

   

Modyfikuj

Zatwierdza wprowadzone zmiany

Zamknij

Zamyka okno bez zapisu/zmiany danych

Nowa pozycja

Z magazynu

umożliwia dodanie pozycji, które zostały uprzednio wprowadzone do magazynu (zob. Magazyn), po naciśnięciu przycisku pojawia się okno Nowa pozycja, w którym operator wybiera wcześniej wprowadzony produkt z listy towarów w magazynie oraz określa jego cennik (cena brutto, netto), VAT oraz ilość; szybkie wyszukiwanie towarów na liście możliwe jest dzięki filtrowi wywoływanemu za pomocą przycisku Pokaż filtr

Manualnie

umożliwia wprowadzenie pozycji, której nie ma na liście towarów w magazynie; zostaje wyświetlone okno Nowa pozycja (analogiczne do Modyfikacja pozycji zamówienia), w którym operator wprowadza podstawowe informacje na temat produktu: Nazwa, Jednostka miary, Cena netto, VAT, Cena brutto (uzupełnia się automatycznie po wpisaniu ceny netto), Waluta, Ilość oraz Kod PKWiU

Przypomnienie o fakturze

wybór dnia, w którym program przypomni wybranemu operatorowi o konieczności wystawienia faktury

Cena w walucie oryginalnej

Zaznaczenie pozwala na wybór waluty rozliczenia w której dokonywana jest transakcja

Waluta na fakturze

Wybór waluty w jakiej ma być wystawiona faktura

Wybór kursów walut

 

Tabela umożliwiająca wybór kursu waluty z danego dnia w jakiej ma być rozliczenie procesu

Podsumowanie wartości

Wyświetla finalne informacje o kwotach: bazowej, z upustem, wartości brutto

Dostępne rabaty

Umożliwia wybór typu rabatu z listy

Wybrane rabaty

 

Lista wybranych rabatów z Dostępnych rabatów

Nowa pozycja

Pozwala na wybór dostawcy, odbiorcy, magazynu związanego z danym procesem

Nowy

Uruchamia kreator Nowy towar (analogiczny do kreatora Nowy produkt)

Z magazynu

Pozwala na wybór towaru z magazyny

Manualnie

Uruchamia kreator Nowej pozycji,

 

III. Dla zleceniodawcy/ Dla producenta – Następny krok

 

Zawiera informację o następnym kroku procesu serwisowego, istnieje możliwość wystawienia faktury, przypomnienia o wystawieniu lub anulowania procesu serwisowego

 

 

IV. Rozchód wewnętrzny

Rozchód wewnętrzny

Umożliwia rozchód wewnętrzny towarów nie ujętych na fakturze

Zaktualizuj

Umożliwia zmianę rozchodu wewnętrznego, gdy wprowadziliśmy zmiany w kroku Zamówienie lub postanowiliśmy wprowadzić produkt na fakturę

Tabela Materiały  

Wyświetla informację o produktach zakwalifikowanych do rozliczenia wewnętrznego

 

 

V. Rozliczenie usług

Rozliczenie usług

Umożliwia rozliczenie wewnętrzne usług nie ujętych na fakturze przy kroku

Zaktualizuj

Umożliwia zmianę rozliczenia usług gdy wprowadziliśmy zmiany w kroku Zużyte materiały lub postanowiliśmy wprowadzić usługę na fakturę

Tabela Materiały  

Wyświetla informację o usługach zakwalifikowanych do rozliczenia usług

 

 

VI. Do odbioru

Przejdź do odbioru

Umożliwia przejście do odbioru

Obsługa odbiorcy

Umożliwia wybranie osoby obsługującej odbiorcę

Data planowanego odbioru

Wprowadzanie spodziewanej daty zakończenia procesu realizacji

Uwagi dla obsługującego odbiorcę

Umożliwia wprowadzenie komentarza dla osoby obsługującego odbiorcę

 

 

 

 

 

8.3 Kalendarz

Wybór tej opcji powoduje wyświetlenie kalendarza pracy serwisantów w zadanym dniu (rysunek).

 

 

Na kalendarzu miesięcznym po lewej stronie wybiera się dzień, którego dotyczy widok szczegółowy po prawej stronie okna. Wybór opcji Pokaż wszystkie przypomnienia powoduje, że na kalendarzu widoczne są nie tylko zadania związane z procesami serwisowymi, ale również inne przypomnienia, a więc wszystko to, co widzi użytkownik na swoim kalendarzu osobistym (oczywiście za wyjątkiem terminów prywatnych).