Proces serwisowy może składać się z pięciu etapów: Zgłoszenie > Przekazanie > Zamówienie > Rozliczenie > Odbiór. Informacje o realizacji procesów serwisowych znajdują się na Liście procesów serwisowych w kolumnie Stan. Przejściu pomiędzy kolejnymi etapami towarzyszy zachowywanie niezbędnych informacji, ponadto istnieje informacja o następnym etapie w kolumnie Następny etap. Do wprowadzania tych informacji służą kreatory: Przekazanie zgłoszenia do realizacji, Do rozliczenia, Do odbioru. Etap Rozliczenie procesu serwisowego polega na rozliczeniu wewnętrznym i wystawieniu dokumentu sprzedaży za wykonaną naprawę. Kontrahent zgłaszający usterkę ma prawo zrezygnować z naprawy na pierwszych dwóch etapach realizacji procesu, czyli Zgłoszenia i Przekazania.
W menu Serwis operator ma do wyboru następujące polecenia:
Serwis
Nowy proces
Lista procesów
Kalendarz
8.1. Nowy proces
Kreator procesu serwisowego (zob. Kreatory)
![]()
|
||||
Wybór kontrahenta: indywidualny/ firma |
|
|
pozwala wybrać kontrahenta indywidualnego lub firmę, którego dotyczy proces serwisowy; następuje to poprzez naciśnięcie przycisków: indywidualny, firma, które przenoszą nas odpowiednio do listy kontrahentów indywidualnych lub listy firm (zob. Wprowadzanie danych) |
|
Data zgłoszenia |
wybór daty zgłoszenia |
|||
Zgłaszający |
dane osoby zgłaszającej problem |
|||
Departament |
![]() |
![]() |
wybór departamentu (w którym zatrudniona jest osoba zgłaszająca problem) z listy zapisanych w systemie departamentów przyporządkowanych do danego kontrahenta |
|
Osoba |
![]() |
![]() |
wybór osoby zgłaszającej problem z listy zapisanych w systemie osób przyporządkowanych do danego kontrahenta |
|
Nowa Osoba |
|
wywołuje kreator Nowej osoby w trybie edycji, co umożliwia wprowadzenie do bazy nowego pracownika (zob. Nowy – kreator kontrahenta) |
||
Sprawa |
|
umożliwia wybór sprawy, z którą związany jest tworzony proces serwisowy; operator ma do dyspozycji istniejące sprawy danego kontrahenta (znajdujące się na rozwijanej liście) lub nową (o nazwie rozpoczynającej się od Serwis) |
||
![]() Przycisk Nowa osoba otwiera formularz pozwalający na wprowadzenie danych osoby, która nie widnieje w bazie kontrahentów. |
||||
Imię |
|
|
imię pracownika |
|
Nazwisko |
|
|
nazwisko pracownika |
|
Tytuł |
|
tytuł pracownika |
||
Stanowisko |
|
stanowisko pracownika |
||
Telefon stacjonarny |
|
numer telefonu stacjonarnego pracownika |
||
Fax |
|
numer faxu pracownika |
||
Telefon komórkowy |
|
numer telefonu komórkowego pracownika |
||
E–mail |
|
adres elektroniczny pracownika |
||
Telefon prywatny |
|
numer telefonu prywatnego pracownika |
||
E–mail prywatny |
|
prywatny adres elektroniczny pracownika |
||
Skype |
|
nr komunikatora internetowego pracownika |
||
Osoba z departamentu |
|
|
zaznaczenie tego pola pozwala wybrać z listy nazwę departamentu, w którym zatrudniona jest osoba |
|
Uwagi |
|
dodatkowe uwagi na temat osoby |
||
Korespondencja seryjna dla grup |
|
|
określenie rodzaju korespondencji (e–mail, list) w przypadku przynależności firmy zatrudniającej osobę do grupy korespondencji seryjnej |
|
|||
Przedmiot: Zewnętrzny / Towar/Usługa/ Egzemplarz |
|
wybór istniejącego towaru, usługi czy egzemplarza, bądź nowego produktu, którego dotyczy proces serwisowy |
|
Magazyn |
|
umożliwia wybór produktu z magazynu (dostępny w przypadku kreatora Towaru lub Usługi) |
|
Nazwa |
|
nazwa produktu objętego procesem serwisowym |
|
Numer seryjny |
|
|
nazwa produktu objętego procesem serwisowym (dostępny w przypadku kreatora Zewnętrzny, Towar lub Egzemplarz) |
Producent |
|
Nazwa producenta przedmiotu objętego procesem serwisowym, w przypadku nowego produktu istnieje możliwość wybrania producenta spośród dostępnych w bazie firm (dostępny w przypadku kreatora Zewnętrzny, Towar lub Egzemplarz); |
|
Egzemplarz |
|
umożliwia wybór egzemplarza produktu spośród zdefiniowanych w magazynie (dostępny w przypadku kreatora Egzemplarz) |
|
Wybierz |
|
umożliwia wybór producenta dla nowego produktu z listy producentów wprowadzonych do systemu (dostępny w przypadku kreatora Zewnętrznego) |
|
Towar |
|
umożliwia wybór towaru z listy wprowadzonych do systemu towarów (dostępny w przypadku kreatora Towar) |
|
Usługa |
|
umożliwia wybór usługi z listy wprowadzonych do systemu usług (dostępny w przypadku kreatora Usługa) |
|
Gwarancja |
|
|
umożliwia wybór rodzaju usługi serwisowej; lista usług do wyboru konfigurowana jest w module administracyjnym Spina (zob. Spina - Listy jednopozycyjne) |
Ciąg numeracyjny |
|
umożliwia wybór śledzenia etapu procesu serwisowego |
|
Numer listu przewozowego |
|
umożliwia wpisanie numeru listu przewozowego dot. przedmiotu serwisowego |
![]()
|
|||
Problem |
|
|
wybór z listy problemów; lista problemów serwisowych konfigurowana jest w module administracyjnym Spina (zob. Spina - Listy jednopozycyjne) |
Priorytet |
|
nadaje wybrany priorytet tworzonemu procesowi serwisowemu (na kolejnych etapach realizacji procesu priorytet można modyfikować) |
|
Przybliżona cena usługi |
|
szacowany koszt naprawy |
|
Opis |
|
komentarz do tworzonego procesu serwisowego |
|
Planowane miejsce wykonania procesu |
szczegóły dotyczące planowanego miejsca wykonania procesu |
||
Miejscowość |
|
Możliwość wybrania z rozwijanej listy nazwy miejscowości |
|
Ulica |
|
domyślnie pole puste, można wprowadzić ręcznie lub jest dopasowana automatycznie za pomocą przycisku wybierz przy wyborze miejscowości |
|
Nr |
|
domyślnie pole puste, można wprowadzić ręcznie lub jest dopasowana automatycznie za pomocą przycisku wybierz przy wyborze miejscowości |
|
Wybierz |
|
umożliwia wybór adresu powiązanego z firmą zamawiającą usługę, jeśli dane są zapisane w bazie |
W tym miejscu
funkcjonalność dodawania załączników może być szczególnie przydatna ze
względu na możliwość załączania zdjęć przedmiotów podlegających serwisowi. Dodaj dodanie nowego pliku do listy załączników Edytuj edycja właściwości skojarzonych
z plikiem zawartym w załączniku Usuń usuwanie pliku podświetlonego na
liście załączników Otwórz otwieranie pliku podświetlonego
na liście załączników Szczegóły Zawiera informacje o lokalizacji, numerze i rozmiarze załączonego
pliku. Istnieje możliwość dodania dodatkowego opisu. Ciąg numeracyjny wybór rodzaju nadawania numeracji Pobierz przyznawanie kolejnego numeru pozycji Opis komentarz do załączanego pliku Ścieżka dostępu pozwala na wybranie ścieżki
dostępu Zapisz w bazie powoduje zapisanie pliku z załącznika
w bazie danych Data wysłania data wysłania pliku Data odebrania data odebrania pliku Zapisz zapisuje wprowadzone dane Anuluj zamyka okno bez zapisywania zmian
wybór kierownika odpowiedzialnego za proces spośród
zdefiniowanych w systemie powoduje przekazanie procesu serwisantowi spośród
zdefiniowanych w systemie umożliwia ustawienie ważności
danego priorytetu wywołuje terminarz pracy
serwisantów Podgląd / Wydruk protokołu
przyjęcia Podgląd / Wydruk protokołu
wykonania
IV. Załączniki
Dodaj/Edytuj
V. Przekazanie
Przekaż kierownikowi
Przekaż wykonawcy
Priorytet
Kalendarz serwisantów
Potwierdzenie przyjęcia
Podgląd / Drukuj
Protokół wykonania
Podgląd / Drukuj
|
|||
Przypomnienie |
|
|
umożliwia włączenie przypomnienia o procesie serwisowym |
Następne zdarzenie |
|
kolejne kroki w procesie serwisowym | |
Odpowiedzialny |
|
|
domyślnie zaznaczone rozliczenie dotychczasowego przebiegu procesu |
Wykonawca |
|
|
dodatkowe kroki podjęte w procesie (np. email do klienta lub rezygnacja) |
Status |
|
|
umożliwia nadanie nowego stanu realizacji, po podjęciu decyzji co do dalszych kroków procesu |
Kalendarz | |||
Rezerwuj/Usuń |
|
z poziomu kalendarza serwisantów dostępny jest terminarz serwisantów, wprowadzający informację o terminie i szczegółach pracy poszczególnych pracowników | |
Zapisz |
|
z poziomu kalendarza serwisantów dostępny jest terminarz serwisantów, wprowadzający informację o terminie i szczegółach pracy poszczególnych pracowników | |
Anuluj |
|
zamyka okno bez zapisywania zmian |
8.2. Lista procesów
(zob.
Listy)
Lista zawiera następujące informacje na temat wykonanych i rozpoczętych procesów serwisowych:
kontrahent,
problem,
produkt,
priorytet,
stan
następny etap,
odpowiedzialny,
numer,
data wprowadzenia,
data odbioru/rezygnacji,
numer seryjny.
W dolnej części listy znajduje się tabela zawierająca szczegóły zaznaczonego procesu serwisowego (rysunek) . Kolejne pozycje w tej tabeli dotyczą poszczególnych etapów realizacji. Można z niej odczytać zaawansowanie danego procesu serwisowego oraz daty realizacji kolejnych etapów.
Z poziomu listy procesów serwisowych dostępne jest menu kontekstowe
Szczegóły |
|
wywołuje nieedytowalne okno zawierające informacje na temat wybranego procesu serwisowego, na wszystkich etapach jego realizacji (zgłoszenia, realizacji, odbioru) |
Do przekazania |
|
opcja aktywna dla procesu, którego kolejnym krokiem jest przekazanie |
Do odbioru |
|
opcja aktywna dla procesu, którego kolejnym krokiem jest odbiór |
Do rozliczenia |
|
opcja aktywna dla procesu, którego kolejnym krokiem jest rozliczenie |
Edytuj |
|
wywołuje kreator Edycja procesu serwisowego |
Usuń |
|
usuwa proces |
Dolny panel przycisków |
||
Pokaż/Ukryj filtr |
|
pokazuje/ukrywa okno filtru wyszukiwania |
Eksportuj |
|
umożliwia eksport danych z listy procesów serwisowych |
Ukryj opis |
|
Ukrywa opis procesu serwisowego |
Nowy |
|
uruchamia kreator Nowego procesu serwisowego |
Do przekazania |
|
uruchamia kreator Przekazanie serwisu (zob. Rozliczenie serwisu), polecenie jest dostępne jedynie dla procesów, które mają zostać przekazane do realizacji |
Do odbioru |
|
uruchamia formularz potwierdzenia odbioru usługi serwisowej |
Do rozliczenia |
|
uruchamia kreator Rozliczenie serwisu (zob. Rozliczenie serwisu), polecenie jest dostępne jedynie dla procesów, które zostały już przekazane do realizacji |
Rezygnuj |
|
uruchamia okno Potwierdzenie rezygnacji (zob. Potwierdzenie rezygnacji) |
Zamknij |
|
zamyka listę procesów serwisowych |
Filtr (zob. Filtrowanie)
– wyszukiwanie procesów serwisowych związanych z klientami wybranymi z listy;Kontrahent
Następny etap – wyszukiwanie procesów serwisowych będących na etapie wybranym z listy;
Stan realizacji – wyszukiwanie procesów serwisowych o wybranym z listy stanie realizacji;
Priorytet – wyszukiwanie procesów serwisowych o wybranym z listy priorytecie;
Procesy otwarte – wyszukiwanie nie zakończonych procesów serwisowych
Numer – wyszukiwanie procesów serwisowych po nadanym numerze
Problem – wyszukiwanie procesów serwisowych związanych z wybranym z listy problemem;
Rodzaj usługi – wyszukiwanie procesów serwisowych o wybranym z listy rodzaju usługi (gwarancyjna lub pogwarancyjna);
Sprawa – wyszukiwanie procesu związanego ze sprawą wybraną z listy spraw;
Działania na dziś – wyszukiwanie procesów serwisowych, które nie zostały zrealizowane;
Specjalny – specjalne filtrowanie (zob. Filtrowanie)
Dodatkowy – dodatkowe filtrowanie (zob. Filtrowanie)
8.2.A. Przekazanie zgłoszenia do realizacji
|
||
Data przekazania do realizacji |
|
Pozwala wybrać termin, w jakim proces ma być przekazany do realizacji |
Priorytet |
|
umożliwia ustawienie ważności danego priorytetu |
Osoba odpowiedzialna |
|
wyświetla nazwiska serwisantów, którym przekazujemy wykonanie następnych kroków w procesie |
Kalendarz serwisantów |
|
wywołuje terminarz pracy serwisantów |
7.2.B. Do rozliczenia
|
||
Na zlecenie |
|
wyświetla nazwisko zleceniodawcy |
Wykonał |
|
umożliwia wybór serwisanta, który wykonał serwis |
Stwierdzony rodzaj problemu |
|
umożliwia zmianę problemu w sytuacji, gdy zgłoszona usterka nie jest zgodna z rzeczywistą |
Czas realizacji |
|
umożliwia wprowadzenie czasu realizacji serwisu |
Gwarancja do |
|
umożliwia wybranie daty gwarancji na wykonany serwis |
Zgłoszony problem |
|
opis zgłoszonego problemu |
Opis wykonanych czynności |
|
opis realizacji procesu serwisowego |
|
||
Wykorzystane części |
|
zawiera wszystkie wykorzystane części; z poziomu tabeli dostępne jest menu kontekstowe umożliwiające edycję, usuwanie istniejących pozycji oraz dodawanie nowych (z magazynu lub manualnie) |
Dodaj |
|
uruchamia kreator Nowej Pozycji, pozwala na dodanie do listy zarówno wykonaną usługę jak i produkt, zużyty podczas procesu serwisowego |
Usuń |
|
usuwa z tabeli wykorzystanych części produkt lub usługę |
Nowa pozycja |
wprowadzenie nowych produktów lub usług do bazy danych |
|
Nowy produkt |
|
wprowadzenie nowego produktu do bazy danych - uruchamia kreator Nowego towaru |
Nowa usługa |
|
wprowadzenie nowej usługi do bazy danych – uruchamia kreator Nowej usługi |
Nowa pozycja |
dodawanie nowych pozycji do tabeli wykorzystanych części |
|
Z magazynu |
wybór magazynu z którego wprowadzamy wykorzystane części, wywołuje kreator Nowej pozycji |
|
Z poziomu listy wykorzystanych części dostępne jest menu kontekstowe: |
||
|
||
Nowa pozycja |
zawiera szczegółowy opis wybranych pozycji: Kod, Ilość dostępną w magazynie, Jednostkę Miary, Magazyn i Nazwę Produktu czy Usługi |
|
Cennik |
zawiera szczegółowy opis cenników |
|
Nazwa |
|
informacja o rodzaju cennika |
Cena netto |
|
informacja o jednostkowej cenie netto produktu czy usługi |
Waluta |
|
symbol waluty w jakiej odbywa się rozliczenie |
Pokazuj ceny zerowe |
|
zaznaczenie tej opcji pozwala na wyświetlenie produktów o nieokreślonej cenie (np. cenie podanej w innej nieprzeliczonej walucie) |
VAT |
|
wybór rodzaju podatku VAT jakim jest objęta usługa lub produkt |
Ilość |
|
ilość jednostek towarów lub usług tego samego gatunku zużytych podczas procesu realizacji |
Kategorie |
|
wybór kategorii przydzielanych produktów lub usług |
|
||
Usuń |
umożliwia usunięcie wybranej pozycji z listy |
|
![]() |
|||
Załączniki |
lista załączników procesu serwisowego |
||
Dodaj |
|
uruchamia kreator Dołączania pliku |
|
Edytuj |
|
edycja właściwości skojarzonych z plikiem zawartym w załączniku |
|
Usuń |
|
usuwa plik zaznaczony na liście załączników |
|
Otwórz |
|
otwiera plik zaznaczony na liście załączników |
|
Kopiuj |
|
kopiuje plik zaznaczony na liście załączników |
|
|
|||
Ciąg numeracyjny |
|
wybór ciągu numeracyjnego, z którego zostanie nadany kolejny numer dokumentu |
|
Pobierz |
|
nadaje załącznikowi kolejny numer z wybranego ciągu numeracyjnego |
|
Opis pliku |
|
umożliwia dodanie komentarza do załączanego pliku |
|
Załącz |
|
pozwala na wybranie ścieżki dostępu |
|
Zapisz w bazie |
|
powoduje zapisanie pliku z załącznika w bazie danych |
|
Data wysłania |
|
|
wybór daty wysłania załącznika |
Data odebrania |
|
|
wybór daty odebrania załącznika |
Zapisz |
|
zapisuje wybrany załącznik jednocześnie dodając go do listy załączników | |
Anuluj |
|
powoduje wyjście z kreatora bez zapisywania wprowadzonych zmian |
![]() |
||
Zamówienia |
Wyświetla tabelę zamówień, w kolejnych kolumnach mamy: Nr zamówienia, Data utworzenia, Nazwa klienta |
|
Dla zleceniodawcy/ Dla producenta |
|
Uruchamia kreator Nowe zamówienie dla zleceniodawcy/producenta |
Nowe |
|
Uruchamia kreator Nowe zamówienie dla nowego podmiotu taki sam jak w przypadku Dla zleceniodawcy/ Dla producenta |
Edytuj |
|
Edytuje zamówienia z Tabeli Zamówień przechodząc do drugiego kroku kreatora (Edycja zamówień) Nowe zamówienie |
Usuń |
|
Usuwa z Tabeli Zamówień wybrany obiekt |
Towary |
|
Tabela towary wyświetla produkty procesu serwisowego |
|
|
|||
Wybierz klienta |
|
Do wyboru alternatywnie klient indywidualny lub firma | |
Indywidualny |
|
Uruchamia tabelę Klienci indywidualni | |
Firma |
|
Uruchamia tabelę Firmy | |
Oferta/Zapotrzebowanie | |||
Pobierz |
|
Uruchamia tabelę Oferty | |
Miejsce dostarczenia |
|
Pozwala na wybranie miejsca dostarczenia zamówienia – departament bądź wpisanie innego adresu | |
Dotyczy sprawy |
% |
Alternatywnie możliwość zaznaczenia Sprzedaż lub wybrana z listy inna opcja | |
Sprzedaż |
|
Umożliwia wybór zamówienia do sprzedaży | |
Lista rozwijana |
|
|
Umożliwia wybór innego typu zamówienia (np. serwis) |
Uwagi |
|
Umożliwia wpisanie uwag dotyczących zamówienia |
|
|||
Pozycje |
Składa się z kolumn: Kod towaru, Ilość, J.m., Cena bazowa, Cena z rabatem, Wartość brutto, VAT, Magazyn, Rabat, Nazwa |
||
Edytuj |
|
Uruchamia okno Modyfikacja pozycji zamówienia |
|
Dodaj |
|
uruchamia okno Nowej pozycji, |
|
Usuń |
|
Usuwa wybrany wpis tabeli |
|
|
|||
Kod |
|
|
|
Ilość |
|
|
Ilość pozycji zamówienia podana w jednostkach miary oznaczonych poniżej |
J.m. |
|
|
Umożliwia wybór jednostki miary |
VAT |
|
|
Pozwala na zdefiniowanie podatku VAT jakim objęta jest usługa lub produkt |
Magazyn |
wyszukiwanie zamówienia według magazynu wybranego z listy magazynów |
||
Nazwa |
|||
Pokaż/ukryj filtr |
|||
Kategorie |
|||
Modyfikuj |
|
Zatwierdza wprowadzone zmiany |
|
Zamknij |
|
Zamyka okno bez zapisu/zmiany danych |
|
|
|||
Z magazynu |
|
|
umożliwia dodanie pozycji, które zostały uprzednio wprowadzone do magazynu (zob. Magazyn), po naciśnięciu przycisku pojawia się okno Nowa pozycja, w którym operator wybiera wcześniej wprowadzony produkt z listy towarów w magazynie oraz określa jego cennik (cena brutto, netto), VAT oraz ilość; szybkie wyszukiwanie towarów na liście możliwe jest dzięki filtrowi wywoływanemu za pomocą przycisku Pokaż filtr |
Manualnie |
|
|
umożliwia wprowadzenie pozycji, której nie ma na liście towarów w magazynie; zostaje wyświetlone okno Nowa pozycja (analogiczne do Modyfikacja pozycji zamówienia), w którym operator wprowadza podstawowe informacje na temat produktu: Nazwa, Jednostka miary, Cena netto, VAT, Cena brutto (uzupełnia się automatycznie po wpisaniu ceny netto), Waluta, Ilość oraz Kod PKWiU |
Przypomnienie o fakturze |
|
wybór dnia, w którym program przypomni wybranemu operatorowi o konieczności wystawienia faktury |
|
Cena w walucie oryginalnej |
|
Zaznaczenie pozwala na wybór waluty rozliczenia w której dokonywana jest transakcja |
|
Waluta na fakturze |
|
Wybór waluty w jakiej ma być wystawiona faktura |
|
Wybór kursów walut |
Tabela umożliwiająca wybór kursu waluty z danego dnia w jakiej ma być rozliczenie procesu |
||
Podsumowanie wartości |
|
Wyświetla finalne informacje o kwotach: bazowej, z upustem, wartości brutto |
|
Dostępne rabaty |
Umożliwia wybór typu rabatu z listy |
||
Wybrane rabaty |
Lista wybranych rabatów z Dostępnych rabatów |
||
Nowa pozycja |
|
Pozwala na wybór dostawcy, odbiorcy, magazynu związanego z danym procesem |
|
Nowy |
|
Uruchamia kreator Nowy towar (analogiczny do kreatora Nowy produkt) |
|
Z magazynu |
|
|
Pozwala na wybór towaru z magazyny |
Manualnie |
|
Uruchamia kreator Nowej pozycji, |
|
|
|||
Zawiera informację o następnym kroku procesu serwisowego, istnieje możliwość wystawienia faktury, przypomnienia o wystawieniu lub anulowania procesu serwisowego |
|
||
Rozchód wewnętrzny |
|
Umożliwia rozchód wewnętrzny towarów nie ujętych na fakturze |
Zaktualizuj |
|
Umożliwia zmianę rozchodu wewnętrznego, gdy wprowadziliśmy zmiany w kroku Zamówienie lub postanowiliśmy wprowadzić produkt na fakturę |
Tabela Materiały |
Wyświetla informację o produktach zakwalifikowanych do rozliczenia wewnętrznego |
|
||
Rozliczenie usług |
|
Umożliwia rozliczenie wewnętrzne usług nie ujętych na fakturze przy kroku |
Zaktualizuj |
|
Umożliwia zmianę rozliczenia usług gdy wprowadziliśmy zmiany w kroku Zużyte materiały lub postanowiliśmy wprowadzić usługę na fakturę |
Tabela Materiały |
Wyświetla informację o usługach zakwalifikowanych do rozliczenia usług |
|
|||
Przejdź do odbioru |
|
Umożliwia przejście do odbioru |
|
Obsługa odbiorcy |
|
|
Umożliwia wybranie osoby obsługującej odbiorcę |
Data planowanego odbioru |
|
Wprowadzanie spodziewanej daty zakończenia procesu realizacji |
|
Uwagi dla obsługującego odbiorcę |
|
Umożliwia wprowadzenie komentarza dla osoby obsługującego odbiorcę |
Wybór tej opcji powoduje wyświetlenie kalendarza pracy serwisantów w zadanym dniu (rysunek).
Na kalendarzu miesięcznym po lewej stronie wybiera się dzień, którego dotyczy widok szczegółowy po prawej stronie okna. Wybór opcji Pokaż wszystkie przypomnienia powoduje, że na kalendarzu widoczne są nie tylko zadania związane z procesami serwisowymi, ale również inne przypomnienia, a więc wszystko to, co widzi użytkownik na swoim kalendarzu osobistym (oczywiście za wyjątkiem terminów prywatnych).