Przyjęcie zewnętrzne (PZ) jest dokumentem występującym w gospodarce magazynowej, potwierdzającym przyjęcie danego towaru, surowca, produktu lub materiału do jednostki gospodarczej z zewnątrz.
Kreator dostawy (zob. Kreatory)
I. Dostawca W zakładce tej dokonuje się wyboru dostawcy spośród kontrahentów wprowadzonych do Systemu. |
||
Dostawca |
|
umożliwia wybór dostawcy z listy kontrahentów; powoduje wczytanie wszystkich niezrealizowanych zamówień związanych z wybranym dostawcą |
Zamówienia u dostawcy |
tabela wyświetla się w przypadku, gdy w systemie istnieją niezrealizowane zamówienia dla wybranego dostawcy; zawiera informacje na temat numeru zamówienia, daty zamówienia oraz szczegóły dotyczące pozycji (nazwa produktu, ilość, jednostka, cena netto); istnieje możliwość wystawienia dokumentu PZ dla kliku zamówień złożonych u tego samego dostawcy - zamówienia brane pod uwagę przy tworzeniu PZ zaznaczane są za pomocą þ |
|
Przydziel do sprawy |
|
umożliwia przydzielenie dokumentu do sprawy, w ramach której odbywa się dostawa |
Podstawa |
|
numer dokumentu przychodzącego, na podstawie którego powstał dany dokument magazynowy |
II. Szczegóły | |||
Wystawił |
|
|
wybór osoby wystawiającej dokument PZ |
Zatwierdził |
|
wybór osoby zatwierdzającej dokument PZ | |
Przyjął |
|
wybór osoby odpowiedzialnej za przyjęcie towaru | |
Data dostawy |
|
dzień dostawy | |
Data wystawienia |
|
dzień wystawienia dokumentu | |
Uwagi |
|
dodatkowe uwagi związane z dostawą |
III. Towary | ||
Lista towarów |
|
zawiera szczegółowe informacje na temat dostarczanych pozycji (Kod, Ilość, J.m., Cena nabycia, Wartość netto, Wartość brutto, VAT, Producent, Magazyn); w kolumnach Ilość oraz Cena nabycia operator wprowadza odpowiednie wielkości; w przypadku wyboru zapisanego w systemie zamówienia, pozycje uzupełniają się automatycznie, możliwa jest jednak edycja ilości oraz ceny nabycia |
Wartość netto wszystkich pozycji |
|
wyświetla wartość netto wszystkich pozycji z tabeli |
Wartość brutto wszystkich pozycji |
|
wyświetla wartość brutto wszystkich pozycji z tabeli |
Różnice |
|
przycisk aktywny w przypadku wystawiania PZ związanego z zamówieniem u dostawcy; jeśli wprowadzono zmiany, program wylicza różnice wartości i ilości między dokumentem PZ a zamówieniem |
Magazyn |
|
umożliwia wybór towaru z magazynu |
Z magazynu |
|
przycisk pozwala wybrać pozycję z Listy towarów dostępnych w wybranym magazynie |
Nowy |
|
otwiera kreator Nowego towaru, umożliwiając wprowadzenie do systemu nowego towaru |
IV. Ceny Zakładka ta pozwala na wprowadzenie cen poszczególnych pozycji przyjętych towarów. Lista cenników konfigurowana jest w module administracyjnym Spina (zob. Listy jednopozycyjne). |
||
Lista pozycji |
|
zawiera informacje na temat dostarczanych pozycji (Towar, Kod, Cena nabycia, VAT, Producent, J.m.) |
Ceny sprzedaży |
|
zawiera informacje na temat cen zaznaczonej pozycji (Cennik, Cena netto, Cena brutto, Waluta, Marża od zakupu, Marża od sprzedaży); dane te mogą być edytowane przez operatora z poziomu tabeli |
V. Egzemplarze | ||
Tabela produktów |
|
zawiera szczegółowe informacje na temat dostarczanych pozycji (towar, kod, wartość brutto, VAT, ilość, jednostka miary), lista zawiera wyłącznie towary, dla których została zaznaczona opcja Egzemplarze towaru (zob. Nowy Towar) |
Tabela egzemplarzy |
|
pozwala wprowadzić informacje dotyczące egzemplarzy towaru zaznaczonego w tabeli powyżej (numer seryjny, data produkcji, opis, cena netto); system automatycznie wypełnia pola data produkcji oraz cena netto dla tylu pozycji, ile jest dostarczanego towaru, pozostałe pola operator może wypełnić z poziomu tabeli |
Nowy |
|
otwiera okno Egzemplarz towaru, umożliwiając wprowadzenie kodu oraz opisu egzemplarza; liczba egzemplarzy nie może przekraczać ilości przyjmowanego towaru |
Edytuj |
|
umożliwia wprowadzenie zmian w danych egzemplarza towaru |
Usuń |
|
usuwa zaznaczony egzemplarz towaru |
VI. Zobowiązanie | |||||
Zobowiązanie |
|
zaznaczenie pola powoduje udostępnienie pól edycyjnych pozwalających wprowadzić do systemu Nowe zobowiązanie |
|||
Numer dokumentu |
|
podstawa wystawienia dokumentu | |||
Typ dokumentu |
|
|
wybór z listy typu dokumentu źródłowego | ||
Sposób zapłaty |
|
|
wybór sposobu zapłaty spośród zdefiniowanych przez operatora (zob. Moduł Spina - Listy) | ||
Termin płatności |
|
|
wyznaczony termin płatności |
||
Miesiąc księgowania |
|
wybór z listy miesiąca księgowania, domyślnie wczytany zostaje miesiąc, w którym miała miejsce sprzedaż | |||
Data zapłaty |
|
wyznaczona data zapłaty | |||
Data wystawienia |
|
data wprowadzenia zobowiązania | |||
Data sprzedaży |
|
data sprzedaży wpisana na dokumencie źródłowym | |||
Data otrzymania |
|
data otrzymania dokumentu źródłowego | |||
Opis |
|
miejsce na dodatkowe uwagi | |||
Przypisywanie konta |
|
zaznaczenie pola powoduje, że wybrane konto zostanie przypisane do wprowadzanego zobowiązania | |||
Numer konta |
|
wybór z listy numeru konta kontrahenta (definiowanie kont bankowych zob. Nowy kontrahent) |
VII. Następny krok
|
|||
Następny krok |
naciśnięcie znaków + / – powoduje dodanie / usunięcie zakładek, w których można wprowadzić informacje potrzebne do przeprowadzenia kolejnych zdarzeń; istnieje możliwość utworzenia wielokrotnego następnego kroku dla danego zdarzenia; konfiguracji domyślnych parametrów pojawiających się na poszczególnych zakładkach następnego kroku dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Moduł Spina - Interfejs) |
||
Od/do |
|
określenie daty wykonania następnego kroku |
|
Przypomnij |
|
|
zaznaczenie tego okna uaktywnia pole zegara, w którym można określić dokładną godzinę, o której program przypomni o konieczności wykonania następnego kroku (zob. Przypomnienia) |
Opis |
|
opis następnego kroku |
|
Następne zdarzenie |
|
wybór jakiego rodzaju zdarzeniem jest następny krok |
|
Stan |
|
|
określenie statusu zdarzenia (zrealizowane, realizowane, do realizacji, anulowany) |
Operator/ stanowisko/ sprzęt |
|
wybór operatora odpowiedzialnego za zdarzenie |
|
Zrealizowano |
|
określenie daty zrealizowania następnego kroku; okno aktywne tylko w przypadku wybrania stanu zdarzenia jako zrealizowanego |
VIII. Drukowanie |
|||
Drukarka |
|
wybór jednej z zainstalowanych drukarek |
|
Egzemplarze |
|
|
przez zaznaczenie odpowiedniego okna (Drukuj oryginał/kopie) operator decyduje, czy chce, aby został wydrukowany oryginał/kopia faktury oraz określa liczbę kopii |
Szablon |
|
wybór jednego ze zdefiniowanych szablonów, na którym ma być wydrukowany dokument |
|
Podgląd |
|
podgląd wydruku dokumentu Przyjęcia Zewnętrznego |
|
Drukuj |
|
drukuje PZ |
Nowa dostawa powoduje automatyczne wygenerowanie dokumentu PZ – Przychód Zewnętrzny, który pojawi się na liście dokumentów magazynowych.
UWAGA: We wszystkich kreatorach dokumentów magazynowych istnieje możliwość zamiany kolejności kolumn w tabelach w dowolny, wygodny dla siebie sposób. Opcja ta jest również konfigurowalna z poziomu administratora zarówno w Ustawienia globalnych, jak i w Ustawieniach użytkownika czy Ustawieniach operatora (zob. Moduł Spina - Interfejs).
kreator dokumentu WZ - Wydanie z magazynu (zob. Kreatory).
Dokument WZ jest wystawiany w przypadku wydania towaru z magazynu na zewnątrz (w momencie sprzedaży). Powoduje on zmniejszenie stanu magazynowego.
![]()
|
||
Zamówienia |
|
umożliwia wybór zamówienia, z którym związane jest wydanie materiału |
Rozbij pozycje |
|
umożliwia rozbicie punktów na zamówienia i tworzy nowe |
Pozycje |
|
zawiera pozycje zamówienia (Nazwa, Cena netto, VAT, J.m., Ilość) |
Przydziel do sprawy |
|
umożliwia przydzielenie zamówienia do sprawy, w ramach której odbywa się wydanie towaru |
![]() |
||
Odebrał |
|
osoba odbierająca wybrana z listy pracowników kontrahenta składającego zamówienie |
Nazwa |
|
nazwa miejsca dostarczenia |
Kod Poczty |
|
Kod pocztowy miejsca dostarczenia |
Poczta |
|
Nazwa poczty miejsca dostarczenia |
Miasto |
|
Nazwa miasta miejsca dostarczenia |
Ulica |
|
Nazwa ulicy miejsca dostarczenia |
Numer |
|
Numer lokalu miejsca dostarczenia |
![]() |
|||
Wystawił |
|
|
wybór z listy osoby odpowiedzialnej za wystawienie potwierdzenia wydania materiału |
Zatwierdził |
|
wybór z listy osoby zatwierdzającej wydanie materiału |
|
Wydał |
|
wybór z listy osoby wydającej materiał z magazynu |
|
Data wystawienia |
|
wybór daty wystawienia potwierdzenia wydania materiału |
|
Data wydania |
|
wybór daty wydania materiału |
|
Uwagi |
|
niezbędne uwagi związane z wydaniem materiału |
![]() |
||
Tabela produktów |
|
zawiera informacje na temat wydawanych pozycji (nazwa, cena netto, VAT, jednostka miary, ilość), lista zawiera wyłącznie towary, które posiadają zidentyfikowane Egzemplarze towaru (zob. Egzemplarze) |
Tabela egzemplarzy |
|
zawiera informacje dotyczące
egzemplarzy towaru zaznaczonego w tabeli powyżej (numer seryjny, opis, cena
netto); zaznaczając pola |
![]()
|
|||
Następny krok |
naciśnięcie znaków + / – powoduje dodanie / usunięcie zakładek, w których można wprowadzić informacje potrzebne do przeprowadzenia kolejnych zdarzeń; istnieje możliwość utworzenia wielokrotnego następnego kroku dla danego zdarzenia; konfiguracji domyślnych parametrów pojawiających się na poszczególnych zakładkach następnego kroku dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Moduł Spina - Interfejs) |
||
Od/do |
|
określenie daty i godziny wykonania następnego kroku |
|
Przypomnij |
|
|
zaznaczenie tego okna uaktywnia pole zegara, w którym można określić dokładną godzinę, o której program przypomni o konieczności wykonania następnego kroku (zob. Przypomnienia) |
Opis |
|
opis następnego kroku |
|
Następne zdarzenie |
|
wybór jakiego rodzaju zdarzeniem jest następny krok |
|
Stan |
|
|
określenie statusu zdarzenia (zrealizowane, realizowane, do realizacji, anulowany) |
Operator |
|
wybór operatora odpowiedzialnego za zdarzenie |
|
Zrealizowano |
|
określenie daty zrealizowania następnego kroku; okno aktywne tylko w przypadku wybrania stanu zdarzenia jako zrealizowanego |
|
|||
Drukarka |
|
wybór jednej z zainstalowanych drukarek |
|
Egzemplarze |
|
|
poprzez zaznaczenie odpowiedniego okna (Drukuj oryginał/kopie) operator decyduje, czy chce, aby został wydrukowany oryginał/kopia faktury oraz określa liczbę kopii |
Szablon |
|
wybór jednego ze zdefiniowanych szablonów, na którym ma być wydrukowany dokument |
|
Podgląd |
|
podgląd wydruku stworzonego potwierdzenia wydania materiału |
|
Drukuj |
|
drukuje WZ |
Kreatory następujących dokumentów: Przychód wewnętrzny, Rozchód wewnętrzny, Nadwyżka po Inwentaryzacji, Niedobór po Inwentaryzacji, Surowiec do ponownego przerobu oraz Likwidacja Materiału, są identyczne jak kreator dokumentu WZ, dlatego zostanie pominięty ich szczegółowy opis.
Kreator dokumentu PW - Przychód Wewnętrzny (zob. Kreatory).
Dokument PW jest wystawiany w przypadku umieszczenia w magazynie wyprodukowanych towarów. Powoduje on powiększenie stanu magazynowego. W przypadku, gdy towar składa się z surowców, które znajdują się w magazynie, zostanie automatycznie wygenerowany dokument RW dla pobranych surowców, a to spowoduje zmniejszenie stanu magazynowego tych surowców.
Kreator dokumentu RW - Rozchód Wewnętrzny (zob. Kreatory)
Dokument RW jest wystawiany w przypadku wydania towaru z magazynu, ale tylko wówczas, gdy towar zostaje w obrębie firmy. Powoduje on zmniejszenie stanu magazynowego.
Kreator dokumentu MM – Przesunięcie między magazynami (zob. Kreatory).
I. Towar | |||
Tabela towarów |
|
zawiera wszystkie dodane towary z informacjami na temat: nazwy, kodu, ilości, jednostki miary i ceny nabycia; w polu tabeli dostępne jest menu kontekstowe zawierające opcję usuwania wybranego towaru |
|
Magazyn |
|
umożliwia wybór magazynu, z którego ma pochodzić towar | |
Z listy |
|
umożliwia wybór towaru z listy | |
Magazyn docelowy |
|
|
pozwala na wybór magazynu, do którego ma być przeniesiony towar, powoduje automatyczne wystawienie dokumentu MM+ |
Przydziel do sprawy |
|
umożliwia przydzielenie dokumentu do sprawy, w ramach której odbywa się przeniesienie towaru |
II. Przyjęcie |
|||
Wystawił |
|
|
wybór wystawiającego z listy operatorów |
Zatwierdził |
|
wybór zatwierdzającego z listy operatorów |
|
Wydał |
|
wybór wydającego z listy operatorów |
|
Przyjął |
|
wybór przyjmującego z listy operatorów |
|
Data wydania |
|
|
data wydania towaru do magazynu |
Uwagi |
|
dodatkowe uwagi dotyczące wydania towaru do magazynu |
III. Egzemplarze | ||
Tabela produktów |
|
zawiera informacje na temat przenoszonych pozycji (towar, kod, ilość, jednostka miary, cena nabycia, magazyn źródłowy), lista zawiera wyłącznie towary, które posiadają zidentyfikowane Egzemplarze towaru (zob. Nowy Towar) |
Tabela egzemplarzy |
|
zawiera informacje dotyczące
egzemplarzy zaznaczonego w tabeli powyżej (numer seryjny, opis, cena netto);
zaznaczając pola |
IV. Następny krok | |||
Następny krok |
naciśnięcie znaków + / – powoduje dodanie / usunięcie zakładek, w których można wprowadzić informacje potrzebne do przeprowadzenia kolejnych zdarzeń; istnieje możliwość utworzenia wielokrotnego następnego kroku dla danego zdarzenia; konfiguracji domyślnych parametrów pojawiających się na poszczególnych zakładkach następnego kroku dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Moduł Spina - Interfejs) |
||
Od/do |
|
określenie daty i godziny wykonania następnego kroku |
|
Przypomnij |
|
|
zaznaczenie tego okna uaktywnia pole zegara, w którym można określić dokładną godzinę, o której program przypomni o konieczności wykonania następnego kroku (zob. Przypomnienia) |
Opis |
|
opis następnego kroku |
|
Następne zdarzenie |
|
wybór jakiego rodzaju zdarzeniem jest następny krok |
|
Stan |
|
|
określenie statusu zdarzenia (zrealizowane, realizowane, do realizacji, anulowany) |
Operator |
|
wybór operatora odpowiedzialnego za zdarzenie |
|
Zrealizowano |
|
określenie daty zrealizowania następnego kroku; okno aktywne tylko w przypadku wybrania stanu zdarzenia jako zrealizowanego |
V. Drukowanie |
|||
Drukarka |
|
wybór jednej z zainstalowanych drukarek |
|
Egzemplarze |
|
|
przez zaznaczenie odpowiedniego okna (Drukuj oryginał/kopie) operator decyduje, czy chce, aby został wydrukowany oryginał/kopia dokumentu oraz określa liczbę kopii |
Podgląd |
|
podgląd tworzonego dokumentu |
|
Drukuj |
|
drukuje dokument |
Operacja przesunięcia między magazynami składa się z dwóch etapów, w związku z czym istnieją dwa rodzaje dokumentów MM: Wydanie do Magazynu (MM-) oraz Przyjęcie z magazynu (MM+). Pierwszy dokument powoduje usunięcie wybranego towaru z danego magazynu, natomiast drugi powoduje umieszczenie tego towaru w innym magazynie. W trakcie tworzenia dokumentu MM- możliwe jest automatyczne wystawienie MM+. Tworzenie dokumentu MM+ jest również możliwe później za pomocą polecenia Przyjęcie z magazynu dostępnego w menu kontekstowym listy dokumentów magazynowych.
Kreatory obydwu dokumentów są identyczne.
kreator dokumentu NI - Nadwyżka po Inwentaryzacji (zob. Kreatory).
Dokument NI jest wystawiany w przypadku stwierdzenia niezgodności stanu magazynowego ze stanem ewidencyjnym. Powoduje on zwiększenie stanu magazynowego.
kreator dokumentu NIE - Niedobór po Inwentaryzacji (zob. Kreatory).
Dokument NIE jest wystawiany w przypadku stwierdzenia niezgodności stanu magazynowego ze stanem ewidencyjnym. Powoduje zmniejszenie stanu magazynowego.
Kreator dokumentu NIE jest identyczny jak w przypadku dokumentu NI (zob. Nowe NI).
kreator dokumentu NIS - Surowiec do ponownego przerobu (zob. Kreatory).
Dokument NIS jest wystawiany w przypadku przeznaczenia materiału znajdującego się w magazynie do ponownego przerobu (np. z powodu zniszczenia). Powoduje zwiększenie stanu magazynowego.
Kreator dokumentu NIS jest identyczny jak w przypadku dokumentu NI (zob. Nowe NI).
kreator dokumentu LM – Likwidacja materiału (zob. Kreatory).
Dokument LM jest wystawiany w przypadku, gdy materiał nie nadaje się już do sprzedaży ani do ponownego przerobu i wymaga likwidacji. Powoduje zmniejszenie stanu magazynowego.
Wygenerowanie każdego z opisanych dokumentów magazynowych zostaje dodatkowo zapisane w systemie jako zdarzenie.
Kreator dokumentu LM jest identyczny jak w przypadku dokumentu NI (zob. Nowe NI).