9.8.  Nowe PZ

Przyjęcie zewnętrzne (PZ) jest dokumentem występującym w gospodarce magazynowej, potwierdzającym przyjęcie danego towaru, surowca, produktu lub materiału do jednostki gospodarczej z zewnątrz.

Kreator dostawy (zob. Kreatory)

 

 

I. Dostawca

W zakładce tej dokonuje się wyboru dostawcy spośród kontrahentów wprowadzonych do Systemu.

Dostawca

umożliwia wybór dostawcy z listy kontrahentów; powoduje wczytanie wszystkich niezrealizowanych zamówień związanych z wybranym dostawcą

Zamówienia u dostawcy  

tabela wyświetla się w przypadku, gdy w systemie istnieją niezrealizowane zamówienia dla wybranego dostawcy; zawiera informacje na temat numeru zamówienia, daty zamówienia oraz szczegóły dotyczące pozycji (nazwa produktu, ilość, jednostka, cena netto); istnieje możliwość wystawienia dokumentu PZ dla kliku zamówień złożonych u tego samego dostawcy - zamówienia brane pod uwagę przy tworzeniu PZ zaznaczane są za pomocą þ

Przydziel do sprawy

umożliwia przydzielenie dokumentu do sprawy, w ramach której odbywa się dostawa

Podstawa

numer dokumentu przychodzącego, na podstawie którego powstał dany dokument magazynowy

 

 

II. Szczegóły
Wystawił

wybór osoby wystawiającej dokument PZ
Zatwierdził

wybór osoby zatwierdzającej dokument PZ
Przyjął

wybór osoby odpowiedzialnej za przyjęcie towaru
Data dostawy

dzień dostawy
Data wystawienia

dzień wystawienia dokumentu
Uwagi

dodatkowe uwagi związane z dostawą

 

 

III. Towary
Lista towarów

zawiera szczegółowe informacje na temat dostarczanych pozycji (Kod, Ilość, J.m., Cena nabycia, Wartość netto, Wartość brutto, VAT, Producent, Magazyn); w kolumnach Ilość oraz Cena nabycia operator wprowadza odpowiednie wielkości; w przypadku wyboru zapisanego w systemie zamówienia, pozycje uzupełniają się automatycznie, możliwa jest jednak edycja ilości oraz ceny nabycia

Wartość netto wszystkich pozycji

wyświetla wartość netto wszystkich pozycji z tabeli

Wartość brutto wszystkich pozycji

wyświetla wartość brutto wszystkich pozycji z tabeli

Różnice

przycisk aktywny w przypadku wystawiania PZ związanego z zamówieniem u dostawcy; jeśli wprowadzono zmiany, program wylicza różnice wartości i ilości między dokumentem PZ a zamówieniem

Magazyn

umożliwia wybór towaru z magazynu

Z magazynu

przycisk pozwala wybrać pozycję z Listy towarów dostępnych w wybranym magazynie

Nowy

otwiera kreator Nowego towaru, umożliwiając wprowadzenie do systemu nowego towaru

 

 

IV. Ceny

Zakładka ta pozwala na wprowadzenie cen poszczególnych pozycji przyjętych towarów. Lista cenników konfigurowana jest w module administracyjnym Spina (zob. Listy jednopozycyjne).

Lista pozycji

zawiera informacje na temat dostarczanych pozycji (Towar, Kod, Cena nabycia, VAT, Producent, J.m.)

Ceny sprzedaży

zawiera informacje na temat cen zaznaczonej pozycji (Cennik, Cena netto, Cena brutto, Waluta, Marża od zakupu, Marża od sprzedaży); dane te mogą być edytowane przez operatora z poziomu tabeli

 

 

V. Egzemplarze
Tabela produktów

zawiera szczegółowe informacje na temat dostarczanych pozycji (towar, kod, wartość brutto, VAT, ilość, jednostka miary), lista zawiera wyłącznie towary, dla których została zaznaczona opcja Egzemplarze towaru  (zob. Nowy Towar)

Tabela egzemplarzy

pozwala wprowadzić informacje dotyczące egzemplarzy towaru zaznaczonego w tabeli powyżej (numer seryjny, data produkcji, opis, cena netto); system automatycznie wypełnia pola data produkcji oraz cena netto dla tylu pozycji, ile jest dostarczanego towaru, pozostałe pola operator może wypełnić z poziomu tabeli

Nowy

otwiera okno Egzemplarz towaru, umożliwiając wprowadzenie kodu oraz opisu egzemplarza; liczba egzemplarzy nie może przekraczać ilości przyjmowanego towaru

Edytuj

umożliwia wprowadzenie zmian w danych egzemplarza towaru

Usuń

usuwa zaznaczony egzemplarz towaru

 

 

VI. Zobowiązanie
Zobowiązanie

zaznaczenie pola powoduje udostępnienie pól edycyjnych pozwalających wprowadzić do systemu Nowe zobowiązanie

Numer dokumentu

podstawa wystawienia dokumentu
Typ dokumentu

wybór z listy typu dokumentu źródłowego
Sposób zapłaty

wybór sposobu zapłaty spośród zdefiniowanych przez operatora (zob. Moduł Spina - Listy)
Termin płatności

wyznaczony termin płatności

Miesiąc księgowania

wybór z listy miesiąca księgowania, domyślnie wczytany zostaje miesiąc, w którym miała miejsce sprzedaż
Data zapłaty

wyznaczona data zapłaty
Data wystawienia

data wprowadzenia zobowiązania
Data sprzedaży

data sprzedaży wpisana na dokumencie źródłowym
Data otrzymania

data otrzymania dokumentu źródłowego
Opis

miejsce na dodatkowe uwagi
Przypisywanie konta

zaznaczenie pola powoduje, że wybrane konto zostanie przypisane do wprowadzanego zobowiązania
Numer konta

wybór z listy numeru konta kontrahenta (definiowanie kont bankowych zob. Nowy kontrahent)

 

 

VII. Następny krok

 

Następny krok

naciśnięcie znaków + / – powoduje dodanie / usunięcie zakładek, w których można wprowadzić informacje potrzebne do przeprowadzenia kolejnych zdarzeń; istnieje możliwość utworzenia wielokrotnego następnego kroku dla danego zdarzenia; konfiguracji domyślnych parametrów pojawiających się na poszczególnych zakładkach następnego kroku dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Moduł Spina - Interfejs)

Od/do

określenie daty wykonania następnego kroku

Przypomnij

zaznaczenie tego okna uaktywnia pole zegara, w którym można określić dokładną godzinę, o której program przypomni o konieczności wykonania następnego kroku (zob. Przypomnienia)

Opis

opis następnego kroku

Następne zdarzenie

wybór jakiego rodzaju zdarzeniem jest następny krok

Stan

określenie statusu zdarzenia (zrealizowane, realizowane, do realizacji, anulowany)

Operator/ stanowisko/ sprzęt

wybór operatora odpowiedzialnego za zdarzenie

Zrealizowano

określenie daty zrealizowania następnego kroku; okno aktywne tylko w przypadku wybrania stanu zdarzenia jako zrealizowanego

 

 

VIII. Drukowanie

Drukarka

wybór jednej z zainstalowanych drukarek

Egzemplarze

przez zaznaczenie odpowiedniego okna (Drukuj oryginał/kopie) operator decyduje, czy chce, aby został wydrukowany oryginał/kopia faktury oraz określa liczbę kopii

Szablon

wybór jednego ze zdefiniowanych szablonów, na którym ma być wydrukowany dokument

Podgląd

podgląd wydruku dokumentu Przyjęcia Zewnętrznego

Drukuj

drukuje PZ

 

 

Nowa dostawa powoduje automatyczne wygenerowanie dokumentu PZ – Przychód Zewnętrzny, który pojawi się na liście dokumentów magazynowych.

 

UWAGA: We wszystkich kreatorach dokumentów magazynowych istnieje możliwość zamiany kolejności kolumn w tabelach w dowolny, wygodny dla siebie sposób. Opcja ta jest również konfigurowalna z poziomu administratora zarówno w Ustawienia globalnych, jak i w Ustawieniach użytkownika czy Ustawieniach operatora (zob. Moduł Spina - Interfejs).

 

9.9. Nowe WZ

kreator dokumentu WZ - Wydanie z magazynu (zob. Kreatory).

Dokument WZ jest wystawiany w przypadku wydania towaru z magazynu na zewnątrz (w momencie sprzedaży). Powoduje on zmniejszenie stanu magazynowego.

 

I. Zamówienie

 

Zamówienia

umożliwia wybór zamówienia, z którym związane jest wydanie materiału

Rozbij pozycje

umożliwia rozbicie punktów na zamówienia i tworzy nowe

Pozycje

zawiera pozycje zamówienia (Nazwa, Cena netto, VAT, J.m., Ilość)

Przydziel do sprawy

umożliwia przydzielenie zamówienia do sprawy, w ramach której odbywa się wydanie towaru

 

 

II. Odbiorca

Odebrał

osoba odbierająca wybrana z listy pracowników kontrahenta składającego zamówienie

Nazwa

nazwa miejsca dostarczenia

Kod Poczty

Kod pocztowy miejsca dostarczenia

Poczta

Nazwa poczty miejsca dostarczenia

Miasto

Nazwa miasta miejsca dostarczenia

Ulica

Nazwa ulicy miejsca dostarczenia

Numer

Numer lokalu miejsca dostarczenia

 

 

III. Szczegóły

Wystawił

wybór z listy osoby odpowiedzialnej za wystawienie potwierdzenia wydania materiału

Zatwierdził

wybór z listy osoby zatwierdzającej wydanie materiału

Wydał

wybór z listy osoby wydającej materiał z magazynu

Data wystawienia

wybór daty wystawienia potwierdzenia wydania materiału

Data wydania

wybór daty wydania materiału

Uwagi

niezbędne uwagi związane z wydaniem materiału

 

 

IV. Egzemplarze

Tabela produktów

zawiera informacje na temat wydawanych pozycji (nazwa, cena netto, VAT, jednostka miary, ilość), lista zawiera wyłącznie towary, które posiadają zidentyfikowane Egzemplarze towaru (zob. Egzemplarze)

Tabela egzemplarzy

zawiera informacje dotyczące egzemplarzy towaru zaznaczonego w tabeli powyżej (numer seryjny, opis, cena netto); zaznaczając pola , operator wybiera egzemplarze, które zostaną wydane z magazynu; liczba egzemplarzy nie może przekraczać ilości wydawanego towaru

 

 

V. Następny krok

 

Następny krok

naciśnięcie znaków + / – powoduje dodanie / usunięcie zakładek, w których można wprowadzić informacje potrzebne do przeprowadzenia kolejnych zdarzeń; istnieje możliwość utworzenia wielokrotnego następnego kroku dla danego zdarzenia; konfiguracji domyślnych parametrów pojawiających się na poszczególnych zakładkach następnego kroku dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Moduł Spina - Interfejs)

Od/do

określenie daty i godziny wykonania następnego kroku

Przypomnij

zaznaczenie tego okna uaktywnia pole zegara, w którym można określić dokładną godzinę, o której program przypomni o konieczności wykonania następnego kroku (zob. Przypomnienia)

Opis

opis następnego kroku

Następne zdarzenie

wybór jakiego rodzaju zdarzeniem jest następny krok

Stan

określenie statusu zdarzenia (zrealizowane, realizowane, do realizacji, anulowany)

Operator

wybór operatora odpowiedzialnego za zdarzenie

Zrealizowano

określenie daty zrealizowania następnego kroku; okno aktywne tylko w przypadku wybrania stanu zdarzenia jako zrealizowanego

 

 

VI. Drukowanie

Drukarka

wybór jednej z zainstalowanych drukarek

Egzemplarze

poprzez zaznaczenie odpowiedniego okna (Drukuj oryginał/kopie) operator decyduje, czy chce, aby został wydrukowany oryginał/kopia faktury oraz określa liczbę kopii

Szablon

wybór jednego ze zdefiniowanych szablonów, na którym ma być wydrukowany dokument

Podgląd

podgląd wydruku stworzonego potwierdzenia wydania materiału

Drukuj

drukuje WZ

 

 

Kreatory następujących dokumentów: Przychód wewnętrzny, Rozchód wewnętrzny, Nadwyżka po Inwentaryzacji, Niedobór po Inwentaryzacji, Surowiec do ponownego przerobu oraz Likwidacja Materiału, są identyczne jak kreator dokumentu WZ, dlatego zostanie pominięty ich szczegółowy opis.

 

9.10. Nowe PW

Kreator dokumentu PW - Przychód Wewnętrzny (zob. Kreatory).

Dokument PW jest wystawiany w przypadku umieszczenia w magazynie wyprodukowanych towarów. Powoduje on powiększenie stanu magazynowego. W przypadku, gdy towar składa się z surowców, które znajdują się w magazynie, zostanie automatycznie wygenerowany dokument RW dla pobranych surowców, a to spowoduje zmniejszenie stanu magazynowego tych surowców.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.11. Nowe RW

Kreator dokumentu RW - Rozchód Wewnętrzny (zob. Kreatory)

Dokument RW jest wystawiany w przypadku wydania towaru z magazynu, ale tylko wówczas, gdy towar zostaje w obrębie firmy. Powoduje on zmniejszenie stanu magazynowego.

 

9.12. Nowe MM

Kreator dokumentu MM – Przesunięcie między magazynami (zob. Kreatory).

 

 

I. Towar
Tabela towarów

zawiera wszystkie dodane towary z informacjami na temat: nazwy, kodu, ilości, jednostki miary i ceny nabycia; w polu tabeli dostępne jest menu kontekstowe zawierające opcję usuwania wybranego towaru

Magazyn

umożliwia wybór magazynu, z którego ma pochodzić towar
Z listy

umożliwia wybór towaru z listy
Magazyn docelowy

pozwala na wybór magazynu, do którego ma być przeniesiony towar, powoduje automatyczne wystawienie dokumentu MM+
Przydziel do sprawy

umożliwia przydzielenie dokumentu do sprawy, w ramach której odbywa się przeniesienie towaru

 

 

II. Przyjęcie

Wystawił

wybór wystawiającego z listy operatorów

Zatwierdził

wybór zatwierdzającego z listy operatorów

Wydał

wybór wydającego z listy operatorów

Przyjął

wybór przyjmującego z listy operatorów

Data wydania

data wydania towaru do magazynu

Uwagi

dodatkowe uwagi dotyczące wydania towaru do magazynu

 

 

III. Egzemplarze

Tabela produktów

zawiera informacje na temat przenoszonych pozycji (towar, kod, ilość, jednostka miary, cena nabycia, magazyn źródłowy), lista zawiera wyłącznie towary, które posiadają zidentyfikowane Egzemplarze towaru (zob. Nowy Towar)

Tabela egzemplarzy

zawiera informacje dotyczące egzemplarzy zaznaczonego w tabeli powyżej (numer seryjny, opis, cena netto); zaznaczając pola , operator wybiera egzemplarze, które zostaną przeniesione; liczba egzemplarzy nie może przekraczać ilości przenoszonego towaru

 

 

IV. Następny krok
Następny krok

naciśnięcie znaków + / – powoduje dodanie / usunięcie zakładek, w których można wprowadzić informacje potrzebne do przeprowadzenia kolejnych zdarzeń; istnieje możliwość utworzenia wielokrotnego następnego kroku dla danego zdarzenia; konfiguracji domyślnych parametrów pojawiających się na poszczególnych zakładkach następnego kroku dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Moduł Spina - Interfejs)

Od/do

określenie daty i godziny wykonania następnego kroku

Przypomnij

zaznaczenie tego okna uaktywnia pole zegara, w którym można określić dokładną godzinę, o której program przypomni o konieczności wykonania następnego kroku (zob. Przypomnienia)

Opis

opis następnego kroku

Następne zdarzenie

wybór jakiego rodzaju zdarzeniem jest następny krok

Stan

określenie statusu zdarzenia (zrealizowane, realizowane, do realizacji, anulowany)

Operator

wybór operatora odpowiedzialnego za zdarzenie

Zrealizowano

określenie daty zrealizowania następnego kroku; okno aktywne tylko w przypadku wybrania stanu zdarzenia jako zrealizowanego

 

 

V. Drukowanie

Drukarka

wybór jednej z zainstalowanych drukarek

Egzemplarze

przez zaznaczenie odpowiedniego okna (Drukuj oryginał/kopie) operator decyduje, czy chce, aby został wydrukowany oryginał/kopia dokumentu oraz określa liczbę kopii

Podgląd

podgląd tworzonego dokumentu

Drukuj

drukuje dokument

 

Operacja przesunięcia między magazynami składa się z dwóch etapów, w związku z czym istnieją dwa rodzaje dokumentów MM: Wydanie do Magazynu (MM-) oraz Przyjęcie z magazynu (MM+). Pierwszy dokument powoduje usunięcie wybranego towaru z danego magazynu, natomiast drugi powoduje umieszczenie tego towaru w innym magazynie. W trakcie tworzenia dokumentu MM- możliwe jest automatyczne wystawienie MM+. Tworzenie dokumentu MM+ jest również możliwe później za pomocą polecenia Przyjęcie z magazynu dostępnego w menu kontekstowym listy dokumentów magazynowych.

Kreatory obydwu dokumentów są identyczne.

 

9.13. Nowe NI

kreator dokumentu NI - Nadwyżka po Inwentaryzacji (zob. Kreatory).

Dokument NI jest wystawiany w przypadku stwierdzenia niezgodności stanu magazynowego ze stanem ewidencyjnym. Powoduje on zwiększenie stanu magazynowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

9.14. Nowe NIE

kreator dokumentu NIE - Niedobór po Inwentaryzacji (zob. Kreatory).

Dokument NIE jest wystawiany w przypadku stwierdzenia niezgodności stanu magazynowego ze stanem ewidencyjnym. Powoduje zmniejszenie stanu magazynowego.

Kreator dokumentu NIE jest identyczny jak w przypadku dokumentu NI (zob. Nowe NI).

 

9.15. Nowe NIS

kreator dokumentu NIS - Surowiec do ponownego przerobu (zob. Kreatory).

Dokument NIS jest wystawiany w przypadku przeznaczenia materiału znajdującego się w magazynie do ponownego przerobu (np. z powodu zniszczenia). Powoduje zwiększenie stanu magazynowego.

Kreator dokumentu NIS jest identyczny jak w przypadku dokumentu NI (zob. Nowe NI).

 

9.16. Nowe LM

kreator dokumentu LM – Likwidacja materiału (zob. Kreatory).

Dokument LM jest wystawiany w przypadku, gdy materiał nie nadaje się już do sprzedaży ani do ponownego przerobu i wymaga likwidacji. Powoduje zmniejszenie stanu magazynowego.

Wygenerowanie każdego z opisanych dokumentów magazynowych zostaje dodatkowo zapisane w systemie jako zdarzenie.

Kreator dokumentu LM jest identyczny jak w przypadku dokumentu NI (zob. Nowe NI).