4. Sprawy

Wybranie menu Sprawy powoduje wyświetlenie dwóch opcji do wyboru:

Sprawy

Nowa...

Lista...

4.1.  Nowa sprawa (zob. Wprowadzenie,  Kreatory)

 

 

 

I. Nowa sprawa (kreator sprawy)

 

Kontrahent: Indywidualny / Firma

Wybór kontrahentów (indywidualnych lub firm), których dotyczy sprawa. Naciśnięcie przycisków: Indywidualny lub Firma przenosi odpowiednio do listy klientów indywidualnych lub listy firm (zob. Wprowadzanie danych) i pozwala dodać wybrany podmiot do listy w górnej części okna kreatora (rysunek). Przycisk Usuń usuwa wybrany podmiot z listy.

Firmy / Departament    

Sprawa może dotyczyć większej liczby kontrahentów (zob. Wprowadzenie) i odnosić się zarówno do firmy jako całości, jak i do konkretnego jej departamentu (oddziału). Zawsze jednak posiada ona jednego tzw. kontrahenta wiodącego (zob. Wprowadzenie), którego wybiera się stawiając kropkę przed jego skrótem na liście w górnej części okna kreatora (rysunek).

Nazwa

Dowolnie ustalona przez operatora nazwa sprawy.

Rodzaj sprawy

Wybór rodzaju sprawy spośród zdefiniowanych przez operatora (zob. Listy).

Zlecający

Wybór zlecającego sprawę.

Prowadzący

Wybór prowadzącego sprawę.

Priorytet

Określenie ważności sprawy.

Szanse

Wybór szans powodzenia sprawy spośród zdefiniowanych przez operatora (zob. Listy).

Utworzono

Data utworzenia sprawy. Domyślnie podpowiada się data dzisiejsza.

Zamknij

Zaznaczenie opcji Zamknij pozwala na wybór daty, z którą dana sprawa ma zostać zamknięta – bez względu na aktualny stan realizacji.

Rozpoczęcie

Planowana data rozpoczęcia sprawy. Domyślnie podpowiada się data dzisiejsza.

Zakończenie

Planowana data zakończenia sprawy. Domyślnie podpowiada się data dzisiejsza. Jeżeli data ta zostanie zmieniona, System będzie sprawdzać, czy tworzone w sprawie zdarzenia nie mają daty późniejszej (zob. Wprowadzenie).
Realizacja

Określona procentowo realizacja sprawy.

Punkt kontrolny

Zaznaczenie powoduje, że sprawa rozumiana jako etap projektu, staje się punktem kontrolnym.

Opis

Szczegółowy opis sprawy.

 

 

II. Finanse (kreator sprawy)

 

Przychód z towarów

Pozwala na wprowadzenie wartości przychodu ze sprzedaży towarów.

Przychód z usług

Pozwala na wprowadzenie wartości przychodu ze sprzedaży usług.

Koszt towarów

Pozwala na wprowadzenie kosztów, jakie poniesiono na zakup towarów.

Koszt usług

Pozwala na wprowadzenie kosztów, jakie poniesiono na zakup usług.

Liczba godzin

Pozwala na wprowadzenie liczby godzin wykorzystanych na realizację sprawy.

Koszt usług wyrażony PLN/h

Pozwala na wprowadzenie kosztów usług w przeliczeniu na godziny robocze.

Podsumowanie

Pokazuje całkowity przychód, koszty, zysk i marżę związane z daną sprawą.

III. Pracownicy (kreator sprawy)

Pozwala na wprowadzenie listy pracowników biorących udział w sprawie.

Zasoby osobowe

Pracownik

Wyświetla nazwę pracownika.

Stopień wykorzystania

Pozwala na określenie stopnia zaangażowania pracownika przy danej sprawie.

Godziny

Pozwala na określenie liczby godzin, jakie dany pracownik przeznaczył na daną sprawę.

Dodaj

Wybór operatora lub stanowiska operatora odpowiedzialnego za zdarzenie za pomocą przycisku Dodaj.

 

 

IV. Sprzęt (kreator sprawy)

Pozwala na wprowadzenie listy sprzętu wykorzystywanego w sprawie.

Pracownik

Wyświetla nazwę sprzętu.

Stopień wykorzystania

Pozwala na określenie stopnia wykorzystanie sprzętu do realizacji danej sprawy.

Godziny

Pozwala na określenie liczby godzin pracy danego sprzętu.

Dodaj

Wybór sprzętu niezbędnego do realizacji sprawy.

 

 

V. Podetapy (kreator sprawy)

 Umożliwia wprowadzenie podetapów sprawy.

Nowy

Pozwala na stworzenie nowej sprawy jako podetapu (otwiera skrócony kreator sprawy).

Edycja

Pozwala na edycję wybranej z tabeli sprawy.

Dodaj

Pozwala na dodanie sprawy spośród już istniejących. Po kliknięciu przycisku Dodaj, otworzy się filtr, dzięki któremu można w szybki sposób wybrać interesujące parametry (sprawy otwarte, także automatyczne, data otwarcia, data zamknięcia, zlecający, rodzaj spraw, data następnego zdarzenia, numer sprawy, planowany okres, sprawa, priorytet, szanse, prowadzący, projekt, nr projektu, zasoby, moje), a także określić parametr specjalny bądź konkretne atrybuty.

Usuń

Pozwala na usunięcie z listy spraw wybranego punktu.

 

VI. Umowa stała (kreator sprawy)

Przykład wykorzystania: firma prowadzi sprzedaż sprzętu i dodatkowo oferuje usługi jego serwisowania. Klient zakupił sprzęt i abonament w kwocie 300 zł miesięcznie za gotowość świadczenia usług serwisowych w ilości 10 godzin w miesiącu. W tym miejscu użytkownik Systemu zapisał dane dotyczące opłaty za abonament. Dane dotyczące tejże umowy stałej trafiają następnie na listę Generacji zamówień z umów (zob. Generacja zamówień z umów), skąd możliwe będzie wygenerowanie zamówienia.

Numer umowy stałej Wprowadzany przez operatora numer umowy związanej z daną sprawą.
Data Data zawarcia umowy.
Pole tabeli Zawiera produkty bądź usługi związane z daną sprawą; menu kontekstowe tabeli umożliwia dodawanie, usuwanie lub edycję wybranej pozycji.
Podsumowanie umowy stałej Zawiera informacje na temat całkowitej wartości bazowej, wartości z upustem oraz wartości brutto.
Nowa pozycja z magazynu Wybór jednego ze stworzonych magazynów (zob. Moduł Spina -Listy).

 

VII. Taryfikator (kreator sprawy)

Narzędzie to jest wykorzystywane do zapisywania stawek pracy za jaką pracownik wykonuje usługę na rzecz klienta w danej sprawie. Pracownik nie musi wiedzieć za jaką stawkę świadczy usługi dla klienta. Jego zadaniem jest tylko zapisanie liczby godzin świadczonej usługi  w Nowym zdarzeniu podpiętym do danej sprawy (zob. Nowe zdarzenie- Rozliczenia). Nadzorujący pracownika (pośrednio również klient) ma także  możliwość sprawdzenia poprawności liczby godzin świadczenia usługi wpisywanych przez pracownika w zakładce Finanse - Rozliczenia (zob. Rozliczenia). Zdarzenia takie trafiają później na listę Generacji zamówień ze zdarzeń (zob. Generacja zamówień ze zdarzeń).

Zobacz także zakładkę Marketing - Taryfikator.

Pole tabeli – aktualne stawki Zawiera taryfikatory dodane do sprawy za pomocą przycisku Nowy.
Nowy Uruchamia kreator Nowego taryfikatora zawierający dane: operator, stawka, waluta oraz datę i czas obowiązywania taryfikatora.
Edytuj Umożliwia zmianę danych w wybranym taryfikatorze.
Usuń Usuwa zaznaczony taryfikator z listy.
Kopiuj z… Umożliwia kopiowanie taryfikatora zdefiniowanego dla innej sprawy.
Pole tabeli - historia stawki Zawiera dane na temat zmian wprowadzanych w taryfikatorze zaznaczonym w tabeli Aktualne stawki.
Data najbliższej generacji zamówienia Data planowanej generacji zamówienia.

 

VIII. Projekty (kreator sprawy)

Pozwala na przyporządkowanie sprawy do danego projektu. Sprawa nieprzyporządkowana do żadnego projektu zostaje przydzielona do projektu o nazwie Nieznany.

Dostępne

Pole, w którym wyświetlone są wszystkie dostępne projekty.
Przydzielone

Pole, w którym wyświetlą się wybrane przez operatora projekty, do których przydzielona została sprawa (sposób przenoszenia między tabelami, zob. Wprowadzanie danych).

Opis projektu

Pole, w którym wyświetla się opis projektu wybranego z okna Dostępne. Zawiera informacje na temat prowadzącego, daty otwarcia oraz priorytetu nadanego projektowi.

 

 

IX. Atrybuty (kreator sprawy)

Pozwala na wprowadzenie dodatkowych atrybutów sprawy, co m.in. ułatwia późniejsze wyszukiwanie sprawy. Lista atrybutów dla spraw jest definiowana w module Spina (zob. Spina - Listy dwupozycyjne).

Nazwa atrybutu

Wybór typu atrybutu spośród zdefiniowanych przez operatora (zob. Moduł Spina -Listy).

Wartość atrybutu

Wybór wartości atrybutu spośród zdefiniowanych przez operatora (zob. Moduł Spina -Listy).

Pole tabeli

Wyświetla wybrane typy atrybutów wraz z ich wartościami (wprowadzanie danych za pomocą przycisku Dodaj, zob. Wprowadzanie danych).

Dodaj

Dodaje wybrane atrybuty.

Usuń

Usuwa zaznaczone atrybuty.

 

X. Powiadomienia (kreator sprawy)

Otwarcie sprawy

Zaznaczenie pola umożliwia stworzenie powiadomienia o otwarciu sprawy (sprawa na liście zostaje zaznaczona kolorem czerwonym).

Zbliżająca się planowana data zamknięcia sprawy

Zaznaczenie pola umożliwia stworzenie powiadomienia o planowanym zamknięciu sprawy; po zaznaczeniu pojawia się dodatkowe pole, w którym należy wpisać, ile dni przed planowanym zamknięciem ma się pokazać powiadomienie (sprawa na liście zostaje zaznaczona kolorem czerwonym).

Zmiana prowadzącego sprawę

Zaznaczenie pola umożliwia stworzenie powiadomienia o zmianie prowadzącego sprawę (sprawa na liście zostaje zaznaczona kolorem czerwonym).

Planowane wygenerowanie zamówienia

Zaznaczenie pola umożliwia stworzenie powiadomienia o planowanym wygenerowaniu zamówienia; po zaznaczeniu pojawia się dodatkowe pole, w którym należy wybrać, do kogo ma być wysłane powiadomienie (sprawa na liście zostaje zaznaczona kolorem czerwonym).

Zamknięcie sprawy

Zaznaczenie pola umożliwia stworzenie powiadomienia o zamknięciu sprawy (sprawa na liście zostaje zaznaczona kolorem czerwonym).

 

XI. Monitoring (kreator sprawy)

Zakładka umożliwia monitorowanie zmian wybranych atrybutów oraz załącznika w danej sprawie. Pokazywana jest ostateczna wartość atrybutu oraz liczba zmian jego wartości w toku sprawy. Wyboru atrybutów i załączników, które będą monitorowane dla danego typu sprawy dokonuje się w module administracyjnym Spina (zob. Spina - Podsumowania spraw)

Znaczniki

Pole tabeli

Wyświetla wybrane typy znaczników wraz z ich wartościami i liczbą zmian, jakie były w nich dokonywane.

Edycja

Za pomocą funkcji Edycja operator ma możliwość wybrania znaczników, nad którymi chce sprawować kontrolę. W tabeli wyświetlą się typy zdarzeń. Po zaznaczeniu interesującego, operator wybiera atrybut, który ma być monitorowany.

Załączniki

Monitoruj załączniki zdarzeń

Zaznaczenie tej opcji powoduje możliwość kontroli załączników zdarzeń. Poprzez wybranie opcji Wszystkich typów, automatycznie będą śledzone wszystkie załączniki. Jeśli jednak operator chce sam wybrać, jakiego rodzaju załączniki będą monitorowane, powinien zaznaczyć opcję Wybranych typów. Wtedy też będzie miał możliwość wybrania typów załączników z listy znajdującej się poniżej opcji wyboru.

 

4.2.  Lista spraw (zob. Listy)

 

Lista zawiera następujące dane dotyczące spraw:

kontrahent,

nazwa,

data otwarcia,

planowana data zamknięcia,

data zamknięcia,

rodzaj,

priorytet,

następne zdarzenie,

zlecający,

prowadzący,

szanse,

nr sprawy.

 

Menu kontekstowe zawiera informacje rozszerzające dane na liście spraw:

Szczegóły

Wywołuje nieedytowalne okno (rysunek) zawierające wprowadzone do bazy informacje na temat sprawy: nazwę sprawy, klienta, zlecającego, prowadzącego, priorytetu, rodzaju, szans, daty otwarcia, planowanej oraz rzeczywistej daty zamknięcia, daty następnego działania oraz opis sprawy.

Perspektywa

Wywołuje okno perspektywy (zob. Perspektywa).

Edytuj

Wywołuje kreator Nowej sprawy w trybie edycji, co umożliwia wprowadzanie zmian w danych.

Usuń

Usuwa wybraną sprawę.

Zamknij

Zamyka wybraną sprawę.

Projekty

Przenosi do listy projektów dotyczących danej sprawy.

Zdarzenia

Przenosi do listy zdarzeń, wywołując wszystkie zadania wykonane w ramach danej sprawy.

Uprawnienia

Wyświetla okno przydzielonych użytkownikom uprawnień dot. określonej sprawy. Więcej na ten temat w części wstępnej (zob. Uprawnienia)

 

 

Dolny panel przycisków

Pokaż/Ukryj filtr

Wywołuje/ukrywa okno filtru (zob. Filtrowanie).

Pokaż/Ukryj opis

Pokazuje/ukrywa opis danej sprawy.

Eksportuj

Umożliwia eksport danych z listy spraw.

Nowa sprawa

Wywołuje kreator Nowej sprawy, co umożliwia stworzenie nowej sprawy dla zaznaczonego klienta.

Nowe zdarzenie

Wywołuje kreator Nowe zdarzenie, co umożliwia stworzenie nowego zdarzenia dla zaznaczonego klienta.

Zamknij

Zamyka listę spraw.

 

Filtr (zob. Filtrowanie)

Sprawy otwarte – wyszukiwanie spraw otwartych (pole zaznaczone) lub zamkniętych;

Także automatyczne – wyświetlenie wszystkich spraw, także utworzonych przez system automatycznie;

Data otwarcia wyszukiwanie spraw utworzonych w zadanym okresie w zadanym okresie od/do;

Data zamknięcia wyszukiwanie spraw zamkniętych w zadanym okresie od/do;

Zlecający wyszukiwanie spraw zleconych do realizacji przez wybraną osobę (zlecający może również prowadzić daną sprawę), także wśród osób nieaktywnych;

Rodzaj spraw – wyszukiwanie ze względu na rodzaj sprawy

Data następnego zdarzenia – wyszukiwanie ze względu na określenie daty następnego zdarzenia. Możliwe jest zaznaczenie okresu od… do… - czyli przedziału, w jakim należy szukać następnych wydarzeń

Numer sprawy – wyszukiwanie po numerze sprawy

Planowany okres - wyszukiwanie ze względu na planowany okres trwania sprawy. Możliwość zaznaczenia okresu od… do… bądź samego początku lub końca

Kontrahent – wyszukiwanie sprawy według zadanego kryterium związanego z nazwą, skrótem bądź numerem NIP kontrahenta;

Sprawa wyszukiwanie sprawy poprzez wybór z listy;

Priorytet wyszukiwanie spraw o wybranym priorytecie;

Szanse wyszukiwanie spraw o określonych szansach realizacji;

Prowadzący wyszukiwanie spraw prowadzonych przez wybraną osobę;

Projekt – wyszukiwanie spraw związanych z danym projektem;

Nr projektu - wyszukiwanie po numerze projektu

Zasoby - wyszukiwanie sprawy według zasobów: osobowych (wybór z listy osób) bądź sprzętowych (wybór z listy sprzętów)

Moje - wyszukanie sprawy z obciążeniem większym od 0

Filtr specjalny – specjalne filtrowanie (zob. Filtrowanie);

Filtr atrybuty wyszukiwanie spraw wedle wybranego atrybutu.