5. Uprawnienia
Uprawnienia użytkowników Systemu Berberis opierają się zasadniczo na koncepcji ich ról w przedsiębiorstwie. Role nie są do końca tożsame ze stanowiskami, które pracownicy zajmują - z formalnego punktu widzenia dwie osoby mogą mieć takie same stanowiska, jednak z uwagi na różny staż pracy, doświadczenie, tudzież inne uwarunkowania, ich uprawnienia mogą się różnić. Wtedy odgrywają oni różne role. Podobnie, można sobie wyobrazić pracowników zatrudnionych na zupełnie odmiennych stanowiskach, jednak z identycznymi uprawnieniami. W takiej sytuacji można przypisać im tę samą rolę.
Do każdej roli przyporządkowujemy zatem poszczególnych użytkowników Systemu (z imienia i nazwiska).
Dla każdej roli możemy następnie określić cztery podstawowe uprawnienia w kontekście poszczególnych obiektów systemowych (list, kreatorów itp.) Uprawnieniami tymi są:
zapis danych,
odczyt danych,
edycja danych,
usuwanie danych.
Piątym, dodatkowym uprawnieniem oferowanym przez System Berberis jest uprawnienie do zmiany uprawnień. Użytkownik, któremu je przyznano może modyfikować uprawnienia nie do określonego typu dokumentu (to pozostaje w gestii administratora), lecz do samego jednostkowego dokumentu - w kontekście jego treści.
Przykładowo, zdarzenia tworzone przez Dyrektora Handlowego może przeglądać Prezes i Sekretarka. Dyrektor Handlowy otrzymuje zapytanie ofertowe, którego wartość ocenia na 1 mln $. Sporządza notatkę, ale odbiera uprawnienia do jej przeczytania Sekretarce, a nadaje dodatkowo Dyrektorowi Finansowemu.
Zakładka Ogólne zawiera zbiorczy widok uprawnień w trybie do podglądu. Można w niej jedynie zaznaczyć opcję Prywatne, oznaczającą że jedynie twórca (właściciel) danego obiektu (kontrahenta, sprawy, zdarzenia, itp.) będzie miał do niego dostęp. Mówiąc ściśle, zostaną odebrane wszystkie uprawnienia odziedziczone.
Zakładka Szczegóły pozwala edytować uprawnienia. Tabela zawiera następujące kolumny:
Nazwa |
Nazwa operatora (użytkownika) lub stanowiska któremu nadajemy uprawnienia. |
Pochodzenie | Informacja o źródle uprawnienia.
|
Podgląd | Uprawnienie do podglądu danych. |
Edycja | Uprawnienie do edycji danych. |
Usuwanie | Uprawnienie do usuwania danych. |
Zmiana | Uprawnienie do zmiany uprawnień. |
Dziedziczenie | Zaznaczenie powoduje, że uprawnienia zostaną przepisane na obiekty znajdujące się niżej w hierarchii.
Przykładowo jeżeli Janowi Kowalskiemu nadamy uprawnienia do podglądu i edycji firmy ABC oraz zaznaczymy Dziedziczenie, to otrzyma on także uprawnienia do podglądu i edycji spraw, zdarzeń typu działanie oraz następnych kroków dotyczących firmy ABC. |
Na diagramie przedstawiono hierarchię dziedziczenia uprawnień.
Szczególnym przypadkiem opisanych powyżej możliwości są opcje dostępne podczas tworzenia przypomnień (np. w kalendarzu). Przypomnienie można zaklasyfikować jako Prywatne - wtedy widoczne jest ono wyłącznie dla autora, albo też zaznaczyć opcję Tylko zajętość. W takiej sytuacji autor widzi treść wpisu, zaś osoby posiadające dostęp do jego kalendarza - pusty kolorowy blok, wskazujący, że użytkownik będzie w określonym czasie zajęty.
Uwaga: Niezależnie od opisanego wyżej mechanizmu System umożliwia też ukrywanie różnych elementów (opcji menu, zakładek lub innych elementów kreatorów, przycisków na listach itp.) na czterech poziomach: globalnym, firmy, roli i operatora).