Kreator kontrahenta (zob. Kreatory) służy do wprowadzania oraz edycji danych o kontrahencie. Kontrahentem w rozumieniu Systemu Berberis jest każdy podmiot, z którym użytkująca go firma utrzymuje kontakty, a więc np. klient, dostawca, partner handlowy, urząd itp.
Na pierwszej zakładce określamy, czy kontrahentem jest osoba fizyczna, czy też inny podmiot ("firma") - w zależności od tego zmienia się postać kolejnych zakładek kreatora.
W przypadku wprowadzania danych firmy, możemy jeszcze wybrać uproszczone wersje kreatora: bez dodawania departamentów (oddziałów) oraz bez dodawania pracowników.
Zaznaczenie pola Wyślij na mój telefon spowoduje, że kontrahent zostanie dodany do listy kontaktów synchronizowanych (zob. Synchronizacja). Przycisk ? wyświetli szczegółową instrukcję konfiguracji ustawień telefonu zalogowanego operatora.
Uwaga: W dalszym ciągu omawiana będzie najbardziej złożona wersja kreatora dla firm, uruchomionego w trybie edycji. W tym trybie pierwsza zakładka w ogóle nie jest widoczna (por. kolejne zrzuty ekranów).